תכנית החדשות המרכזית "כבר לא ביג דיל"?

תמר איש-שלום תתחיל מהערב (6.6.2011) להגיש באופן קבוע את תכנית החדשות המרכזית של ערוץ 10 במקום מיקי חיימוביץ'. מאז שחיים יבין הגיש את תכנית "מבט" מ-1968 עד 10 במאי  2007 ונתפש כ"מר טלוויזיה", חל שינוי בתפישות. לצד תפישה הגורסת שהגשת תכנית החדשות המרכזית "כבר לא ביג דיל" (עם סימן קריאה) קיימת תפישה נוספת, קוטבית לה, האומרת ש"אין לזלזל" במגיש או מגישת המהדורה המרכזית.

תמר איש שלום. קרדיט: ויקיפדיה

על הגשת תכנית החדשות המרכזית בטלוויזיה המסחרית בארה"ב

בארה"ב התפתחה בראש ובראשונה תפישה הרואה בהגשת תכנית החדשות המרכזית תפקיד "רציני" ולפיכך חייבת להימסר לידי מי שמסוגל/ת לגלם "פרסונה, כזו שהצופים ירצו לשים בה מבטחם מדי ערב". שלוש רשתות הטלוויזיה הארציות – CBS, ABC, NBC ניזונו מתפישה זאת ובמקביל לכך הלכה והשתרשה מסורת שאת תפקיד מגיש החדשות מעניקים לגברים בלבד. כרסום בתפישה זאת החל לתת אותותיו בתחילת שנות ה-70 בעקבות תקנות ה-FCC (הועדה הפדרלית לתקשורת בארה"ב) בדבר שידורי הטלוויזיה, לרבות הגשת מהדורת חדשות.

נשים כמגישות חדשות

לראשונה בתולדות הגשת תכנית החדשות המרכזית בארה"ב , העניקו שלוש רשתות הטלוויזיה הגדולות  ב-1976 מעמד של מגישת חדשות קבועה לברברה וולטרס. השכר ההתחלתי שלה עמד על סך 5 מיליון דולר. אבל הביקורת לא חסכה את שבטה מברברה וולטרס כמגישת חדשות. רבים טענו שהיא הפכה את החדשות ל"שאו ביזנס" וברברה וולטרס החזיקה מעמד בתפקידה זה חודשים ספורים בלבד. מאז מזוהות שלוש הרשתות הגדולות עם שלוש "כוכבות" עיקריות בהגשת חדשות: קוני צ'אנג (Connie Chang), שעבדה בצמידות לדן ראת'ר (Rather) ברשת CBS מ-1993 עד 1995, אליזבט וורגס (Elizabeth Vergas) שעבדה בצמוד לבוב וודרוף למשך תקופה קצרצרה ב-2006 ברשת ABC, וקתי קוריק (Couric) ברשת CBS.

"כבר לא ביג דיל"?

ארבעים שנה לאחר שוuעדת התקשורת הפדרלית קבעה מה שקבעה רבים טוענים, "התפקיד – כבר לא ביג דיל" – "לא צריך להגזים בתפקידו של מגיש מהדורת החדשות…" מאידך, יש הטוענים "אבל גם לא צריך לזלזל בו. לא מדובר בקריין טלפרומפטרים חסר ערך." שכן, פרט לאותם ערבים, שהמהדורה אינה אלא רצף כתבות שהמגיש מחבר יחד במלל סתמי, "ערכו נמדד בערבים האחרים, הסוערים והבוערים, בהם הוא נקרא אל הגה הספינה, לנווט אותה… בראש ובראשונה דרושה כאן פרסונה, כזו שהצופים ירצו לשים בה מבטחם מדי ערב," (ניב שטנדל, 22.3.2011, עכבר העיר).

כיום, בני העשרה וצעירים בשנות ה-20 ה-30 וגם בני 50+ נמשכים יותר לחדשות הבוקר. יתר על כן, הם מהווים קהל יעד רחב-היקף המעדיף לקבל עדכונים על הבוקר על רקע ההכנות ליציאה מהבית והם עושים זאת במקביל לגלישה בפייסבוק וקבלת עדכונים בטוויטר. דבר נוסף, עקב זמן האוויר הממושך יותר שלהן, חדשות הבוקר הן אלו הקובעות את סדר היום החדשותי. סקרים מראים שבארצות הברית רושמות תוכניות החדשות המרכזיות ברשתות הגדולות ירידה משמעותית ברייטינג בסביבה דיגיטלית של "משיכת מידע לפי הצורך על בסיס של 24/7". בעוד חשיבותן של תכניות החדשות המרכזיות הולכת ופוחתת, חדשות הבוקר הן ה"פריים  טיים" החדש. היות שהתופעה מתפשטת מזה עשור בעולם כולו, נעשים מאמצים רבים למשוך  טלנטס לחדשות הבוקר בעיקר.

כך או כך, נאחל לתמר איש-שלום קריירה מוצלחת בהגשת מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10, לצד יעקב  אילון וגם בלעדיו (מהדורה אחת בשבוע).

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.