מי אתה, ארדואן?

אין לדעת מי אחראי על בחירת היחצ"נים בקמפיין של מגזין "טיים" לבחירת איש השנה. אבל מי שזה לא יהיה, אי-אפשר להטיל דופי במלאכת היחצ"נות המעולה שלו, שהביאה לבחירתו של ראש ממשלת טורקיה, ארדואן, לתואר הנכבד (בינתיים, לפי תוצאות ההצבעה של ציבור הגולשים).

ארדואן איש השנה של הטיים לשנת 2011
ארדואן איש השנה של ה"טיים" לשנת 2011. קרדיט: אתר ה"טיים".

לפני כשבוע נכנסתי לאתר של מגזין "טיים" והצבעתי עבור אחד מ- 34 המתמודדים על התואר "אישיות השנה" לשנת 2011. כתבתי בעבר על אישיות השנה של ה"טיים"  כאן וגם כאן, והפעם אתייחס לקמפיין שמוביל ה"טיים", לפני ההכרעה. שיתוף הציבור תהליך הבחירה של אישיות השנה הוא מהלך נבון. המגזין מעניק לגולשים ולקוראיו ברשת הזדמנות להשפיע על ההכרעה בהתמודדות. ולא רק זה, התקופה מחייבת זאת משום שרוח הזמן נוטה לכיוון דמוקרטיזציה ושיתוף הציבור. כך גם קל יותר להכין אותנו נפשית ל"קבל" את מי שה"טיים" בחר כאישיות השנה.

האתר המיועד לגולשים מציג עבור כל אחד ואחת מהמועמדים/ות, תמונה ותקציר. גולש נכנס לאתר, קורא את התקציר או חלק ממנו ומצביע עבור מתמודד פלוני. כעת, נניח שאותו פלוני זוכה בקולותיהם של מרבית הגולשים וגם של חברי הועדה מטעם המגזין. הביקורת שתוטח בעתיד, אם בכלל, תהיה לבטח מצומצמת בהרבה בהשוואה להכרעה המתקבלת ללא שיתוף הציבור.

העוקץ: תעמולה מצויינת!

למען האמת, זוהי שיטה לא רעה בכלל. כמו בכל קמפיין דמוקרטי, כדי לרכוש תמיכה רחבה בקרב ציבור הקוראים של ה"טיים" מגזין, גם כאן נעשה שימוש במעין יחצ"ן הכותב תקציר עבור מתמודד אחד. וכאן לדעתי טמון עוקץ מסויים. לא כל יחצ"ן עושה עבודת קודש. ומיד עולה השאלה: איך בוחרים יחצ"נים ומי בוחר אותם?

קחו לדוגמא את היחצ"ן שהופקד על כתיבת תקציר אודות ארדואן. התפעלתי מכישוריו. התעמולה כאן מצויינת והיא מתחילה במשפט הפתיחה. גם יכולת התמצות יוצאת מהכלל (תרגום חופשי):

"האישיות המגלמת את השינויים הדרמתיים במזרח התיכון במהלך השנה שחלפה הינו ראש ממשלת טורקיה, ארדואן, מנהיג מפלגה הנטועה באיסלאם הפוליטי, אדם שזכה בבחירות החוזרות ביולי ש"ז, וזכה באופן תקדימי בקדנציה שלישית. ארדואן זכה לראות בשגשוגה ובצמיחתה הכלכלית של טורקיה, שהגיעה למקום שני אחרי סין במונחים של זינוק כלכלי בקצב מסחרר ובסדר גודל עולמי. על ארדואן הרעיפו שבחים לא מעטים והוא מצטייר כמודל לחיקוי לזרמים אסלאמיים עולים במצרים ובטוניס בעידן הפוסט-דיקטטורי. הוא זה שדחף ליצירת דמוקרטיות  חילוניות. למרות שאיתגר את ארה"ב בנוגע לאיראן ולישראל – שבעבר נהנתה מקשרי קרבה עם טורקיה – ארדואן ממשיך להיות בן ברית חשוב של ארה"ב ולהביע מחוייבות גבוהה לנאטו. ארדואן פעל גם מתוך כוונה למוטט את משטרו של הנשיא בשאר אסד מסוריה, שהינה בת בריתה הערבית החשובה של איראן. כמו כן, רבים סיכויו של ארדואן לפעול במוקד האירועים שיתרחשו בשנה הקרובה, הקשורים למהפכה הערבית, לנסיגתה של ארה"ב מעיראק ולמתח הבינלאומי הגובר בנוגע לאיראן." (הפניה למקור)

ארדואן – ברוב קולות!

השוו נא את האמור לעיל עם התקציר שנבחר כדי לייצג את מחאת הצעירים הערבים במצרים, ולהגביר סיכוייהם לזכות בתואר "אישיות השנה", או התקציר שנבחר לתאר את מורשתו של סטיב ג'ובס והשפעתה על עולם התרבות ועולם העסקים במדינות רבות. אין ספק, שניהם "פרווה" בהשוואה לתקציר המיח"צן את ארדואן. מספר רב של גולשים כבר הצביעו. לפי הנתונים הסטטיסטיים המוצגים כבר באתר, המתמודד שזכה ברוב קולות – שלושה ימים לפני שהגיליון המיוחד הנושא את תמונת אישיות השנה יוצא לאור (16 דצמבר, עם תאריך של 26/12) הוא ראש ממשלת טורקיה, ארדואן.

היחצ"נות במקרה של ארדואן מספקת לו כרטיס ביקור אפקטיבי (כך אגב גם במקרה של המתמודד שזכה במקום שני בדירוג הגולשים, ליו מסי). אין לדעת מי אחראי על בחירת היחצ"נים בקמפיין של ה"טיים" מגזין, אבל מי שזה לא יהיה, אי אפשר להטיל דופי במלאכת היחצ"נות שלו…..

3 תגובות על ״מי אתה, ארדואן?״

  1. פינגבאק: THE PROTESTER « הצלחה

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.