על שלושה וארבעה פשעי חמאס

על שלושה פשעי דמשק/ על ארבעה לא אשיבם/ על אבות בטלית וחגור/ על אחים בצריח של טנק/ על רעי שאמרו/ אתם לא תעברו/ כאן גולני/ גולני לוחם/ אתם לא תעברו/ אתם לא תעברו/ כאן גולני גולני לוחם (השיר נכתב ב- 1973)

הבה נעלה מן האוב את נבואות הפורענות של הנביא עמוס ונפיק מקבילה לעניין פשעיו של חמאס גרסת 2023.

חמאס אינו מופיע בנבואות הזעם של נביאינו. הוא אינו עם, ונבואות הזעם של הקדמונים התייחסו לעמים, אויבי ישראל. אילו במקורותינו הייתה מקבילה לארגון טרור דוגמת החמאס, מה הייתה נבואת הזעם של הנביא עמוס? מדוע דווקא הוא נבחר על ידי רבים כמודל?

יער שוקדה, דרום אדום. באדיבות מרכז להב"ה נתיבות. ארכיון כפר מימון. מתוך: פיקיוויקי

לפני הכל, בחרתי כמודל למצבנו הנוכחי מול חמאס את נבואות הזעם של עמוס. זאת מכיוון שאני מקישה מההשראה שהייתה לנבואותיו על שניים שחיבור שיר המהלל את לוחמי גולני במלחמת יום הכיפורים 1973. את השיר "על שלושה וארבעה פשעי דמשק" חיברו המשוררים זרובבלה ששונקין ויאיר מילר .המטרה הייתה להרים את מורל הלוחמים. זוהי שירה המאתגרת את דמשק, סוריה, שחברה אל מצרים ב- 1973 כדי להוציא לפועל מתקפת פתע בשתי חזיתות, צפון ודרום מדינת ישראל. השיר חובר במהירות בתחילת המלחמה כאשר נדמה היה שסוריה תכבוש את הגולן ותחדור לעומק שטחה של ישראל.

הפזמון והבית הראשון:

על שלושה פשעי דמשק
על ארבעה לא אשיבם

על אבות בטלית וחגור
על אחים בצריח של טנק
על רעי שאמרו
אתם לא תעברו
כאן גולני גולני לוחם

אתם לא תעברו
אתם לא תעברו
כאן גולני גולני לוחם

השימוש במספרים, שלושה וארבעה, על-ידי הנביא עמוס בנבואות הזעם שלו, מכיל כוונה מפורשת. הנביא נעזר בדפוס לשון זהה בכולן: "על שלושה פשעי עם מסוים ועל ארבעה לא אשיבנו". גם העונש הצפוי מנוסח בנבואותיו בדפוס לשון זהה: "ושלחתי אש ב… ואכלה ארמנות…"

ישנם פרשנים הסבורים שדפוס מספרים זה אינו מדקדק ואינו מתייחס דווקא למספר המדויק, שלושה או ארבעה. הסברה היא שבדפוס המספרים ישנה אמירה כללית: עם מסוים פַּשׇע רבות, והפשע האחרון הוא שהכריע את הכף לחובתו. אם נאמץ הסבר זה לגבי חמאס 2023 , אזי הפשע האחרון של החמאס הכריע את הכף לחובתו. עמוס היה מנבא לחמאס סוף עגום, פורענות רבתי בסגנון של חיסול מוחלט.

פרשנים אחרים סבורים שהכתוב דווקא כן מדייק במספרים: על שלושה פשעים הייתי סולח לו, אבל לאחר שחטא חטא רביעי, לא אשיבנו, לא אמחל לו.

ויש המחפשים סמל כלשהו בשורותיו של עמוס הנביא: שלושה וארבעה מצטרפים יחד לשבעה. המספר שבעה הוא סמל נפוץ. וכאן הוא מסמל שחטאַם כפול ומכופל.

בנבואות הזעם שלו, עמוס מדלג מעם לעם כרוח הנבואה השורה עליו. קשה למצוא עיקרון שיטתי בסדר הזכרת העמים. אבל בכולן סגנון הנבואה זהה. בכל זאת נמצא הבדל אחד בולט בין נבואותיו אלו המופיעות בסגנון "על שלושה.. ועל ארבעה.." – אורך הנבואות משתנה לגמרי. בעוד שבנבואות הזעם שלו על אויבי ישראל, עמוס מסתפק בשורות ספורות בלבד, בנבואותיו על פשעי ישראל, תיאור החטאים והפורענות שתבוא על העם מפורט מאוד. גם מידת הסופיות של העונש מבדילה בין נבואות הזעם על אויבי ישראל ובין נבואות הזעם על ישראל. הפורענות שתבוא על האויב הנזכר בנבואה היא מוחלטת וסופית. עמים אלה יושמדו עד שיימחקו מעל פני האדמה.

בחרתי להשתמש בנבואותיו של הנביא עמוס כדוגמא לפתרון שיש להחיל על החמאס 2023. הסיבה אמורה להיות ברורה שכן, אנו נתקלים בהזדמנויות שונות במבנה הספציפי של "על שלושה וארבעה", כולל מילות השיר שנולד במהלך הלחימה של גולני ב- 1973. אם ללמוד משהו מהקדמונים בכלל והנביא עמוס בפרט, זה הדבר: הקדמונים כבר הבינו שאם לא נחסל, נתחסל. קו מחשבה זה של הנביא עמוס אינו משתמע לשתי פנים והמסקנה שלנו היום לגבי פשעי החמאס חייבת להיות בהתאם: הפשע הנורא של חמאס ב- 2023 מצדיק נקיטת תג מחיר ברור. הוא מחייב קו חשיבה חסר פשרות כלפי החמאס: פשעו הנוכחי, המסומל בביטוי המקורי "ועל ארבעה", מצדיק חיסולו המוחלט של החמאס וסילוקו מהשלטון ברצועה.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.