פולקלור גרמני עתיק כמבשר השואה

Faith at the Brink: by Osher M. Lehmann/ Credit: Amazon

בספר אוטוביוגרפי המוקדש לזכר הוריו שמצאו מותם באושוויץ, המחבר, אשר להמן, דור רביעי לרב ד"ר מאיר מרקוס להמן, כותב בנספח (עמ' 333-334):

למרבית מדינות העולם יש גיבורים אגדתיים מתקופות קדומות. כילד צעיר באמשטרדם, נהגתי לקרא לעתים קרובות סיפורים על גיבורי העבר של הולנד. גיבורים שהביסו יריבים והתגברו על הספרדים החזקים, כגון, פיט היין, אדמירל מיכאל דה-רויטר ואחרים. בניגוד לאלו, אני מוצא שלמרבית הפולקלור הגרמני העתיק יש סממן משותף אחד, והוא: אלימות בלתי-רגילה נגד חסרי ישע תמימים.

בהמשך מתייחס אשר להמן לסיפור, "החלילן מהמלין". The Pied Piper of Hamelin

תמצית הסיפור: בשנת 1284, בעיר היפהפייה המלין השוכנת על גדות נהר ווסר, זקני העיר הגיעו להבנות עם קוסם. הם ביקשו ממנו לשחרר את האזור מאוכלוסיית העכברושים המטרידים את תושביו. בתמורה, הם הבטיחו לו שכר כספי גבוה. הסיפור מתאר כיצד הקוסם הצליח להשיג את היעד שהוטל עליו: הוא צעד לכיוון הנהר כשהוא מחלל בחלילו, והמוסיקה המהפנטת גרמה לעכברושים לרוץ בעקבותיו. וכאשר הגיעו אל גדות הנהר העכברושים המשיכו הלאה מבלי לעצור טבעו במי הנהר וכך מצאו את מותם. כאשר חזר הקוסם העירה הוא הציג את הישגיו בפני זקני העיר. אבל הם סרבו לשלם לו את הסכום המגיע לו. החלילן לא כעס אלא פשוט שב לחלל מנגינות קסומות. אלא שהפעם מי שצעדו בעקבותיו היו לא פחות מאשר מאה ושלושים מילדי המלין. בהגיעם אל ההר ששמו קופנברג, החלילן וכל הפמלייה שצעדה בעקבותיו נכנסו להר ונעלמו מהעין מבלי שוב.

"לסיפור עצוב זה, ודומיו, יש מסר ברור", טוען אשר להמן,

"אלימות לא-רציונלית היא רוע קדום שקבע גורלם של רבים. למרבה הצער, התנהלות כזו, הטעונה במאפיינים הזוועתיים של אגדות אניגמטיות אלה, תרמה לקהות גרמנית והעלתה את רמת הדיספונקציות החברתיות שלהם. אני מחשיב אגדות אלו כמבשריהן של התוכניות המודרניות ל"רצח עם". אלו שפותחו ואף תורגלו על-ידי הדרג הגרמני הצבאי-תעשייתי המוקפד באתרים ידועים לשמצה, כמו תאי הגזים של אושוויץ".

4 תגובות על ״פולקלור גרמני עתיק כמבשר השואה״

  1. בסיפורי האחים גרים (שלוקטו על ידם עבור ילדים) קיימים לא מעט מוטיבים של אלימות, אכזריות בשם השבת גמול, או ניצול חולשת התמימים. אך ביניהם קיימות מעשיות אנטישמיות של ממש כמו:
    1. היהודי בקוצים ( Der Jude im Dorn) שבו פוגעים באכזריות בזקן יהודי, כשהסיבה מוצגת כהשבה לו כגמולו – כיוון שגנב את הזהב שלו מנוצרים.
    2. הסחבה הטובה (Der gute Lappen). במעשייה זו היהודי מרמה את האחיות הנוצריות שבסופו הן הורגות אותו.

  2. תראי, אני קורא את סיפורי התנ"ך, על האלוהים של היהודים שמעשיו אכזריים ונוראים יותר מהאגדות היער השחור. האם מכאן אני יכול להסיק על אכזריות המתנחלים??

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.