הגברת הראשונה

לקראת בחירת הנשיא העשירי של מדינת ישראל, תהליך המתחיל ב-27 באפריל ומסתיים ב-27 ביוני 2014, להלן עניין שראוי לתת עליו את הדעת: מי תהיה רעיית הנשיא? מהן הציפיות שלכם מרעיית נשיא המדינה?

זוכרים את אופירה נבון, אשת הנשיא יצחק נבון? או את רחל ינאית בן צבי, רעיית הנשיא יצחק בן צבי? וראומה ויצמן, רעיית הנשיא עזר ויצמן? (רשימה לא-ממצה) כולן תרמו מזמנן ומרצן כשהן פעילות בספרה הציבורית. ומה לגבי רעיות ראשי ממשלה? מהן ציפיות הציבור מרעיות מנהיגינו ברשות המבצעת?

בהשוואה לארה"ב ומדינות דמוקרטיות מערביות, אף מנגנון רשמי-מדעי לא התמסד בישראל להערכה שיטתית ותקופתית של פועלם של המנהיגים ו/או של נשותיהן, ותרומתם הציבורית. החסר בולט בהיעדרו. בעוד חודשיים לערך יחל תהליך בחירת הנשיא העשירי.

האם שאלתם עצמכם מי תהיה רעיית הנשיא ומהן ציפיותיכם לגביה?

לאורך השנים נהוגים במקומותינו סקרי דעת קהל והתקשורת תרמה ותורמת לא מעט לשרטוט תדמיתם והערכת פועלם של מנהיגי מדינתנו, אבל לא היה ואין בנמצא מכון שייקח על עצמו או יוזמן לקחת על עצמו עריכת סקר מדעי וממוסד של אחת למספר שנים. לא הנהגנו שיטה פורמלית לדירוג מנהיגי המדינה – הנשיא, יו"ר הכנסת, ראש הממשלה – לפי חתך חברתי-פוליטי-מדיני וסקר נוסף, לדירוג תרומתן הציבורית של נשות נשיא המדינה וראש ממשלה.

"חוק יסוד: נשיא המדינה" אינו מסדיר את תפקידה ומעמדה של רעיית נשיא מדינת ישראל. כנ"ל לגבי רעיית ראש הממשלה. אין הגדרה רשמית כפי שקיים בנוגע לתפקידיה ומעמדה הרשמי של רעיית נשיא ארה"ב, הקרוייה מאז אמצע המאה ה-19 בשם "הגברת הראשונה". אלא מה? בארה"ב קיים מכון אוניברסיטאי העורך סקרים מדעיים לצרכים אלו מאז 1982. להלן הממצאים של הסקר האחרון המתפרסמים (16.2) בתקשורת ברחבי העולם.

אלינור רוזוולט
אלינור רוזוולט, אשת הנשיא ה- 32 של ארה"ב – פרנקלין רוזוולט. קרדיט: ויקיפדיה

תמצית הממצאים של סקר מדעי המדרג את "הגברת הראשונה", שנערך בארה"ב

תדמיתה ותפקודה הציבורי של "הגברת הראשונה" של ארה"ב, תוך דגש על התחומים בהם היא מצטיינת, משמשים מזה שלושים ושתיים שנים בסיס לסקרי דעת קהל. הנשיא האמריקני הוא ראש הרשות המבצעת, מקבילו של ראש הממשלה הישראלי. בשונה מישראל, בבית הלבן התמסדה מסורת לערוך סקר מדעי שתכליתו דירוג הנשיאים ורעיותיהם על פי קטגוריות משמעותיות, בעיקר במישור המדיני-ציבורי-חברתי.

בפעם החמישית מאז 1982 פורסמו (16.2) ממצאי הסקר המדעי, ולפיו אלינור רוזוולט שומרת [עדיין] על מקום ראשון בתפקידה כ"גברת הראשונה". השאלונים הופנו ל-242 היסטוריונים ואנשי אקדמיה אמריקאים, וממצאי הסקר פורסמו בכלי התקשורת בארה"ב ובעולם.

פרנקלין רוזוולט (FDR), הנשיא ה-32 של ארה"ב, הוא היחיד מבין נשיאי ארה"ב שכיהן במשרת נשיא המדינה ארבע פעמים ברציפות  (1945-1933), מצב שגרר בעקבותיו את התיקון ה-22 לחוקת ארה"ב. בעקבות כהונתו המתמשכת גם "הגברת הראשונה" – אלינור רוזוולט – שימשה פרק זמן ממשוך ביותר בתפקיד אשת הנשיא, על כל הכרוך בכך.

"הניחו את התמונה של אלינור רוזוולט לצד תמונה של כל גברת ראשונה מכהנת. היא לא רק מדורגת גבוה יותר מכל אחת מהן במרבית הקטגוריות, אלא נתפסת על ידי נשים במאה ה-20 וה-21 כמספר אחת בקידום זכויות נשים, היא נואמת דגולה וחריפה, נכס פוליטי ממדרגה ראשונה שהמשיכה לתרום משמעותית למדינה גם לאחר סיום הכהונה והותירה אחריה מורשת מפוארת שנוהגים לפיה עד היום", טוען חוקר בכיר במכון המחקר המבצע את הסקר. בנוסף – שילוב ממצאי הסקר עם ממצאי סקר על הנשיא האמריקני המוצלח ביותר (2008) מציב את הזוג אלינור ופרנקלין רוזוולד בקצה העליון של רשימת "הזוגות הנשיאותיים המובילים" בארה"ב.

פרטים וממצאים נוספים

הסקר המתפרסם היום (16.2) נערך ב-2013 בחודשים אוקטובר-נובמבר באמצעות ראיונות בדוא"ל ובאתרי אינטרנט. 242 המשתתפים התבקשו לדרג את "הגברת הראשונה" על סקלה של 5-1 (5 – הציון הגבוה ביותר), על סמך עשר קטגוריות נפרדות:

רקע (Background); הערך שלה למדינה (Value to the country); תפקודה כסוכנת של הבית הלבן (Being the White House Steward); אומץ ליבה (Courage); הישגיה (Accomplishments); היושרה והחוסן הפנימי שלה (Integrity); כושר המנהיגות שלה (Leadership); התנהלותה כאישה פרטית (Being her own woman); דימויה הציבורי (Public image); הערך שלה עבור הנשיא (Value to the President).

הממצאים מראים שאביגייל אדאמס – רעיית הנשיא ג'ון אדאמס – וג'קי קנדי – רעיית הנשיא ג'ון קנדי, תופסות את המקום השני והשלישי, בהתאמה. זו הפעם הראשונה שמישל אובאמה נכללת בסקר המדרג את ה"גברת הראשונה" של ארה"ב והיא מדורגת על פיו במקום החמישי, ואילו הילרי קלינטון תופסת את המקום השישי, אחרי מישל אובאמה. עוד בעשירייה הראשונה נמצאות ליידי בירד ג'ונסון, בטי פורד, מרתה וושינגטון ורוזלין קרטר.

מעקב אחר מעמדה של הילרי קלינטון לאורך השנים, על פי ממצאי הסקרים, מראה שרק בשנת 1993 היא הגיעה למקום שני ואילו בשנים 1982, 2003, 2008 ו-2014, אביגייל אדאמס תפסה את המקום השני.

בנוסף הילרי קלינטון ירדה למקום החמישי בסקר של שנת 2003 ושוב עלתה בסולם ההערכה כשתפסה את המקום הרביעי על פי הסקר של 2008 ומשם צנחה למקום השישי בסקר האחרון שנערך ב-2014. לעומתה, ג'קלין קנדי קיבלה מקום שלישי בשני הסקרים האחרונים – 2008 2014.

האם הגברת הראשונה אמורה לקבל תמורה כספית?

באופן טבעי, מעלותיה ותרומתה הציבורית של "הגברת הראשונה" מעוררות שאלה בדבר תשלום שכר או תמורה כספית כלשהי על פועלה והשקעתה. המשתתפים התבקשו לנקוט עמדה (כן/לא) בסוגיה.

התשובות מפתיעות: שלושה רבעים מבין המשתתפים הביעו עמדה נחרצת נגד תשלום או תמורה כספית כלשהי לגברת הראשונה ואילו רבע מהם סברו שיש להעניק פיצוי כספי לגברת הראשונה הממלאת תפקיד כה מרכזי ומשמעותי במהלך כהונתו של הנשיא. עם זאת הם ציינו שבדרך כלל המדינה נהנית מתפקודן של נשות הנשיא אבל ישנם מקרים שהן גורמות נזק. השאלה תיכלל בסקר הבא שייערך לקראת סוף העשור הנוכחי. לעניות דעתי, למרות שהגברת הראשונה אינה בחזקת "נבחרת העם", ולמרות שתפקודה במישור הציבורי השתרש כמורשת מאז ימיה הקדומים של ארה"ב ולא נקבע כתפקיד רשמי, ראוי לבחון את שאלת התמורה הכספית ולבדוק את האפשרות למסד זאת.

לסיכום, בהשוואה לארה"ב ומדינות דמוקרטיות מערביות, אף מנגנון רשמי-מדעי לא התמסד כאן בישראל, כדי להעריך באופן שיטתי ותקופתי את פועלם של המנהיגים ו/או רעיותיהן, ותרומתם הציבורית. החסר בולט בהיעדרו. בעוד חודשיים לערך יחל תהליך בחירת הנשיא העשירי של מדינת ישראל. האם שאלתם עצמכם מי תהיה רעיית הנשיא ומהן ציפיותיכם לגביה?

************************

הערה לגבי המכון לעריכת הסקרים הללו בארה"ב  –  
(Sienna College Research Institute (SRI – המכון מיסד עריכת סקרים של תפקוד נשיאי ארה"ב, זאת מאז 1982, תקופת כהונתו של הנשיא רונלד רייגן. עורכי הסקר יצרו עשר קטגוריות שעליהן מתבסס הסקר, כשלפניהם מונחים סקרים דומים ממדינות בעולם המערבי.
לסקרים על תפקודה של הגברת הראשונה – אף הם מאז 1982 – אין אח ורע בעולם המערבי. המכון יצר קריטריונים למטרה זאת יש מאין.

4 תגובות על ״הגברת הראשונה״

  1. יש לי רושם שהציבור הבוחר בישראל לא כל כך מתלהב מנציגיו בכנסת ובממשלה. הביקורת על ראשי הממשלה (מן המפלגות השונות) היתה רבה ביותר. להטיל על הציבור לשקול גם את "בחירתה" של אשת ראש הממשלה – זה בלתי אפשרי. עם זאת, הרעיון של מיסוד תפקידה של אשת ראש הממשלה הוא רעיון ראוי. מיסוד, הכוונה לא לקביעת חוקים ותקנות, אלא מציאת דרך ציבורית לשילובה של אשת ראש הממשלה (או בעלה של גברת ראש הממשלה).

    1. תודה יאיר. בכל מקרה, כשהכנסת תבחר בנשיא רצוי שתיקח בחשבון מי האישה שאיתו …. אשתו של רובי ריבלין, אשתו של פואד, אשתו של סילבן שלום… וכן הלאה

      1. אנו זוכרים את רעיות הנשיא או ראש הממשלה רק בזכות פועלן לפני ובעת כהונת בעליהן. מעמדן כאשת נשיא או רה"מ אינוחשוב בעיני הציבור אלא אם הן מבליטות את עצמן לטוב או למוטב.

  2. תודה צבי. שמחה לשמוע ממך.
    דבריי כאן מתייחסים לחשיבות שיש לייחס למי שנכנסת למשכן הנשיא יחד איתו… במקרה הנוכחי, כל שלושת המועמדים בעלי הסיכוי הגבוה להיבחר כנשיא – רובי ריבלין, פואד בן אליעזר וסילבן שלום – כולם נשואים. ההיסטוריה מלמדת שרעיות הנשיאים תרמו בדרך כלל לספירה הציבורית אבל אין זה בלתי אפשרי שמי מהן תגרום נזק בין ביודעין או שלא ביודעין.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.