מלחמות דת – "מפלצת איומה"

הנושא הדתי שהפך לאחד מתפוחי האדמה הלוהטים של הרכבת הקואליציה בישראל 2013, הוא המשכו של "מלחמות דת" בין חילונים גמורים לבין יהודים חרדים, בין הציונות הדתית לבין דתיים קיצוניים. זו ספירה שבה התנסו ומתנסים עדיין גם עמים אחרים. קיצוניות דתית היא אבן נגף לכל אורך ההיסטוריה האנושית. "גלוריה" של גלדוס בניטו פרז, רק ממחיש חלק קטן מהיסטוריה זאת, ומספק תובנות לא שגרתיות.

האם אהבה יכולה לגשר בין אמונות דתיות כאשר המאמינים מאוד קנאים לדתם? האם שני ניגודים דתיים יכולים להתמזג? אין על כך תשובה ברורה ב"גלוריה" והמעוניינים יכולים להתענג על "רוח התקופה" העולה מתוך הספר ולהרהר אחר תובנותיו של הסופר הספרדי המהולל, יליד המאה ה- 19 – גלדוס בניטו פרז.

גלדוס כתב את הרומן ב- 1877 מבלי להכיר יהודים, "שעדיין נעדרו מארצו". 400 שנה אחר גירוש ספרד (1492) הכאב לא נשכח. גלדוס דן בנושאים שהיוו חידוש עבור קוראיו, אעפ"י שלא הכיר יהודים מקרוב. הוא היה מסוגל להבין במבט לאחור עד כמה נפגעו היהודים בארצו. הוא ניסה להעביר לקוראים את תחושותיו ורצה לקבל "פידבק" על-פיו יוכל לדעת האם בני ארצו מסוגלים ואף מוכנים להודות בכך שאין אמונה דתית שהיא "אמיתית" יותר מאחרות, או "צודקת" יותר או "ראוייה" יותר מזולתה.גלוריה

העלילה מתרחשת בכפר קטן בספרד, השוכן ליד חוף הים. כל בני הכפר הם נוצרים קתוליים. התקופה מאופיינת בפנאטיות דתית ובחוסר סובלנות כלפי דתות אחרות. במרכז העלילה נמצאת אהבה גדולה בלתי אפשרית בין גלוריה ודניאל מורטון. גלוריה היא צעירה ספרדייה, משכילה למדי וקתולית אדוקה. העלילה מתפתחת לכיוונים מפתיעים ביותר כשנכנסת לתמונה אימו של דניאל, הקרוייה מַדַמָה אסתר. אהבת האם שלה מונחת על כף המאזניים  – ועל הכף השנייה "מלחמות הדת". מתנהל דו-קרב בינה לבין בנה, דניאל, הממאן לשמוע שהיא מתנה את אהבתה באמונה הדתית שלו.

הספר אינו מתיימר להיצמד לעיר או כפר מסויימים שניתן למצוא אותם על המפה. אדרבא, מלשון הספר מבינים כי את הכפר שבו מתרחשת העלילה "אין לחפש במפה גיאוגרפית אלא במפה הרוחנית של ספרד". אכן, כבר בתחילת הספר מכניס אותנו הסופר לתוך הסביבה הרוחנית של סוף המאה ה- 19, תקופה של קנאות דתית קיצונית בספרד. בהמשך הספר ניתן ללמוד שאנגליה של אותה תקופה טיפחה קנאות דתית וגרמניה של שלהי המאה ה-19 כבר טיפחה אנטישמיות על בסיס חברתי-כלכלי.

הדיאלוגים מלאי תובנות – זה כשלעצמו הצדיק את הקריאה ב"גלוריה"

הסיפור מספק דיאלוגים מלאי עוצמה בין נציגי הדת הקתולית לבין ה"עברי", דניאל מורטון. גם בין בני משפחתה של גלוריה מתקיימים דיאלוגים באווירה טעונה אך מלאת תובנות.

גם סוגיית הלאום היהודי עולה בשיחות. לדוגמה, השיחה המתנהלת בין דניאל לבין אביה של גלוריה:

"… כי זו הלאומיות שלנו. אין לנו מולדת בחבל ארץ כלשהי, ויצרנו קהילה של פעילות דתית תוך שמירה על החוק. מתוך זיקה למדינה החברתית שלנו יש לנו הרבה יותר קרבה אינטימית בין האנשים מאשר לכם במולדת, במשפחה ובאמונה." את זאת אומר דניאל וממשיך להצביע על אפיוני הנצרות לעומת היהדות, "הדת בעיני הנוצרי אינה יותר מאשר דת; לגבינו הדת אינה רק האמונה, היא גם הגזע, זו כברת ארץ מוסרית, שאנו חיים עליה, זו הלשון, זה גם הכבוד, אותו כבוד, שאתה מדבר עליו, ושאצלנו אינו מובן ללא המצפון, ללא המחיבות לאהוב דת קדושה ומכובדת אחרת, שמבזה אותנו".

 גלדוס מסיים את ספרו באמירה חזקה – מלחמות הדת הן "מפלצת איומה"  

"זו מפלצת חסרת שם, ואילו היה לה שם הייתה מחברת בצורה מסתורית את הנעלה, שהיא הדת, עם הנקלה ביותר, שהיא המחלוקת." תובנה שהיא ממש פנינה. לכך מצטרפת תובנה נוספת שאין להתעלם ממנה – "קרבנות רבים מוקרבים כדי לרצות אותה" והיא "נועצת את טופרי רגלה האחת בהיסטוריה ואת טופרי רגלה השנייה בפילוסופיה".

אין הגיון במלחמות הדת. שכן, הלוחמים נסוגים לאחר "שהגירו את דמם היקר." אבל לא ברור, "מי הטיל אותם לקרב האכזרי?"

על השאלה הרטורית הנשאלת בספר, "האם ישובו להתמודד בקרב האכזרי הזה?" – שאלה שהיא בעיקרה פילוסופית – אין המחבר משיב.

——–

ותודה לרימונים – הוצאה לאור, למתרגמים המלומדים, מנחם ארגוב, בין טובי מתרגמי הספרות הספרדית בישראל, ורוזה בוראקוף. יש לציין כי הספר ראה אור בעברית הודות לסיוע אגף הספר, הארכיונים והספריות של משרד התרבות של ספרד. והוא הושק לפני כמחצית השנה בחסותו של מכון סרוונטס בישראל.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: