מסלול ישיר למלחמת תרבות

מה תהיה תגובת המגזר החרדי ביום שאחרי? מקבץ התבטאויות של רבנים ודעתו של מומחה – פרופ' ידידיה שטרן, שניסח את כתב המינוי להקמת ועדת פלסנר והיה חבר בה – תמונת מצב גיוס החרדים.פרופ' ידידיה שטרן חושש משסע בחברה [יותם פרום - צילום]

***

עד פיזורה של ועדת פלסנר בתחילת יולי 2012, המצב היה סביר. נשמעו פה ושם דעות רבנים אבל אלו היו מכוונות בעיקר לקהל החרדי ומטרתן הייתה לחזק ולתמוך באברכים ומשפחותיהם. פיזור הועדה והשלמת הדו"ח על ידי ח"כ פלסנר בלבד, יצר מצב משברי. הרוחות לוהטות.

מקבץ קולות הרבנים, לפני פיזור וועדת פלסנר

(1)   הרב הראשי יונה מצגר – לימוד תורה נותן כוח; חיל השם מגן עלינו; כשיהודים למדו פחות, היו יותר נפגעים –  בטקס צבאי בראשית חודש מאי 2012, במהלך מינוי רב ייעודי לחיילים חרדים בצה"ל אמר מצגר: "כששירתתי במלחמת יום כיפור ישבתי בגבול סוריה במוצב … ראינו לנגד עינינו שכאשר יהודים יושבים ולומדים תודה בישיבות זה נותן כוח. ביחידה שלנו ראינו שכך זה היה בערבי שבתות,  כשיהודים למדו פחות, היו יותר נפגעים". (מלשכת הרב מצגר נמסר כי בדבריו אין כל חידוש. חז"ל קבעו, "תורה מגנא ומצלא" – התורה היא המגנה והמצילה את עמנו). בטקס להכתרת הרב רס"ן שמעון קליין (24.5.2012) לתכנית שח"ר (מיזם של צה"ל לשילוב חיילים חרדים) אמר הרב מצגר: "אנו עומדים לפני תקופה לא קלה אני מצהיר במפורש, אמנם אני שירתתי בצבא אבל אני מאמין גדול שכשם שיש לנו חיל האוויר, הים, צנחנים – אני מאמין כי חייב להיות חיל השם, חייב להיות חיל שמגן עלינו". לסיום דבריו ציין: "חשוב שיהיו לנו יהודים שילמדו תורה. ככל שילמדו תורה יותר, אתם וחיילי צה"ל כולם יהיה לכם יותר כוח". דבריו של מצגר היו מיועדים בעיקר לאוזניו של קהל חרדי.

(2) הרב שמואל אויערבך  – רב בכיר מהזרם החרדי המרכזי וראש ישיבת " מעלות התורה"– "יש להתנגד לגיוס תלמידי ישיבות" "יש לומר שאולי גם פרעה הבין שבשבט לוי לא פוגעים הדברים פשוטים וברורים לכל אחד ואחד. רק נזכיר שזה ייהרג ואל יעבור, לא יהיו שום פשרות" – אויערבך השתתף בהפגנה בכיכר השבת שנערכה סמוך לשעה 5:00 לפנות בוקר (25.6.2012),  בה השתתפו חרדים מהעדה החרדית. חלקם לבושים בגדי שק לאות אבל על "גזירות השלטון", קראו פרקי תהילים, פיוטי סליחות וקטעי קינות ומחו נגד "סכנת הגיוס".

הנימה השלטת לאחר פיזור ועדת פלסנר – תחושה של "עליהום נגד החרדים"

(1)   הרב שלמה עמאר, הרב הראשי לישראל – זה שמתעוררות מחלוקות בתוך עם ישראל, זה שגורר חלילה להסתה ושנראה – זה דבר חמור ביותר; אתמול הייתה רעידת אדמה בישראל, מהשנאה צריכים לפחד; יש לנו נח"ל חרדי ויש שח"ר ויש עוד תכניות יפות; חושבים שבחורי הישיבות משתמטים – במקביל למיזם "גיוס חרדים" ו"שיוויון בנטל" המתנהל בערוץ הפוליטי, התראיין עמאר לרדיו "קול ברמה"  (11.7.2012) ואמר למראיין כך, "זה שמתעוררת קטגוריה נגד תורה ולומדיה, זה שמתעוררות מחלוקות בתוך עם ישראל, זה שגורר חלילה להסתה ושנאה – זה דבר חמור ביותר. בפרט בימי "בין המצרים". הלא תראו, עוד לא עבר זמן מאז שהתחילה הסערה לגדול, ואתמול אמרו לנו שהייתה רעידת אדמה בישראל, בדרגה גבוהה רחמנא ליצלן. מהשנאה צריכים לפחד, מהמחלוקת צריכים לפחד, על התורה אין מה לפחד, על לומדי התורה אין מה לפחד, צריכים לפחד מהשבתת האחדות". ביחס ל"שוויון בנטל" אמר הרב עמאר, "… מה שראינו זה כמה שנים, היו גדולי תורה שנתנו ידם … להקים את הנח"ל החרדי (בשנות ה-90), … יש שח"ר ויש עוד תוכניות. זה הולך יפה…" על בחורי הישיבות אמר, "חושבים שהם משתמטים. שינסו כל הגיבורים לשבת ללמוד שבוע אחד כל היום, ויראו מהו הקושי האמיתי. שיעמלו עמלה של תורה ויראו כמה אומץ ועוז רוח, כמה גבורת נפש צריך לזה".

(2) מנהיג הפלג הליטאי, הרב אריה לייב שטיינמן שיגר (11.7.2012) מכתב מיוחד בסוגיית "גזירת הגיוס" על רקע "הקטרוג" המרחף על עם ישראל "שיכול לגרום להרס למקומות התורה בארץ ישראל".

(3) הרב הצבאי הראשי לשעבר, אביחי רונצקי – תלמידי הישיבות צריכים להתגייס; זו מצווה וחובה בסיסית של כל אזרח במדינת ישראל – באתר "סגורים" (4.7.2012)  התבטא רונצקי ביחס לשוויון בנטל וגיוס בחורי ישיבות חרדיים, כתחליף לחוק טל, כך, "תלמידי הישיבות צריכים להתגייס, ואפילו למסלול קצר, שיכשיר אותם למלחמת מצווה". ביחס לאלו שנחשבים "עילויים" הוא הוסיף, "היום אנחנו נמצאים במלחמת מצווה שאין בה פטורים. משה רבנו פונה לשבט ראובן וגד עם השאלה: 'האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה?! הוא לא הביא פסקים ולא מקורות, הוא זעק את הדבר הבסיסי ביותר. זו מצווה וחובה בסיסית של כל אזרח במדינת ישראל. ואל תגיד לי שזה נגד ההלכה, האם דויד המלך וגיבוריו היו נגד ההלכה?! – בניגוד לאחרים, הרב רונצקי מציג עמדה המקבלת את הדין ומעמידה את כלל ציבור האזרחים בישראל באותה מסגרת, אין פטורים לאיש מאיתנו.

(4) הרב עובדיה יוסף – ביטול חופשת הקיץ בישיבות; גזרות קשות; אנחנו עכשיו נמצאים בצרה גדולה– יוסף שנחשב ל"פוסק הדור" הספרדי נושא בכל מוצ"ש דרשות מביתו ואלו משודרות לקהל הרחב. בדרשה השבועית (מוצ"ש 7.7.2012) קרא עובדיה יוסף לבטל את חופש הקיץ בישיבות, נוכח הניסיונות להביא לגיוס חרדים לצה"ל. הוא התייחס לנושא כ"גזרה קשה". "יש ללמוד תורה ולהתחזק בתורה" הוא אמר לראשי ישיבות. "אנחנו עכשיו נמצאים בצרה גדולה. יש שחושבים למעט את כבוד התורה, למעט את לימודי התורה… והרי ישראל לא קיימים אלא בזכות התורה". "כל הלומד תורה עוזר להרחיק מעלינו את האיום של אוייבינו, … אנחנו מוקפים בשונאים… הינה איראן, הינה חיזבאללה, ויש פלסטינים צוררים לעם ישראל. מי יציל אותנו מידם? התורה!… אם לא הייתה תורה – לא היה נברא העולם בכלל". אל קריאתו לומר, במשך עשרה ימים מי"ז בתמוז (8.7.2012), את תפילת "אבינו מלכינו"– תחינה הנאמרת רק בימי תענית ובימים הנוראים שבין ראש השנה וכיפור – הצטרפו גם רבני "העדה החרדית", הפלג החרדי-קיצוני במאה שערים ובהם מנהיגם, הרב יצחק טוביה וייס, הגאב"ד).

פרופ' ידידיה שטרן – המטרה החשובה מכולן היא שילוב החרדים בחברה הישראלית, לנוכח המצב, המטרה רחוקה מלהתקיים. אדרבא, הסיכון של עימות חזיתי עם החרדים קרוב מאי פעם.

המשפטן, פרופ' ידידיה שטרן, שניסח את כתב המינוי של הוועדה לקידום שוויון בנטל, חושש שהשבועות הבאים ישסעו את החברה כפי ששיסע אותה רצח רבין. לדעתו של שטרן, חוק טל היה חוק לא רע שנחקק בתהליך לגיטימי והשיג באיחור תוצאות טובות למדי. בחמש השנים האחרונות הוא עודד מאוד את התהליך החיובי של השתלבות חרדים בצה"ל, באקדמיה ובמקומות עבודה. כפרופ' למשפטים שטרן טוען שהבג"ץ שביטל את החוק היה אקטיביסטי מדי ובלתי מוצדק. ועדת פלסנר עשתה עבודה ראויה עד לפיזורה. אמנם "ידענו שגיוס חרדים בגיל 22 הוא יקר ובלתי יעיל. אבל רובנו הבנו שזה המחיר הנדרש כדי שחרדים יתגייסו בהמוניהם לצבא מבלי לאבד את זהותם. גיוס בגיל 18 אכן עלול לסכן את הזהות החרדית של הצעירים המתגייסים…" "גם ההחלטה שלא להפעיל נגד החרדים סנקציה פלילית בשל סירוב להתגייס" הייתה נכונה משום ששידרה נימה פושרת ופייסנית ולא עמדה של "יקוב-הדין-את-ההר". ואולם, "אז קיבל נתניהו עצת אחיתופל  כלשהי ופיזר את הוועדה…" סיכם פרופ' שטרן והוסיף, "ובכך הלהיט את הרוחות והעצים את הסיכון של עימות חזיתי וקרוב עם החרדים".

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שרון הר פז  On 13 ביולי 2012 at 1:20 pm

    להגיד שאני נדהמת מן התחזיות? ובכן, לא ממש. לחרדים ובני סוגם יש את סדר היום שלהם. מה שמצער אותי (וגם פה אני לא נדהמת כלל), זה שיש לכנסת את הקואליציה הכל-כך גדולה – זה הזמן לעשות את השינויים הנדרשים ובכל השטחים כדי שעם ישראל יוכל לחיות בנחת ובכיף. היה איזה דתי אחד בתוכנית של גאולה אבן (שכחתי את שמו מרוב יער הדתיים שמבלבלים לנו את הראש כל הזמן. אני חושבת שזה אייכלר), שהציע הצעה ששנים אני מטיפה אליה (אולי זה הגיע אליו דרך מה שאני כותבת בבלוגי???): לבטל את גיוס החובה לכל ולהנהיג שרות אזרחי לאומי. ואז – יהיה שוויון בנטל, לפחות לבני ה-18. כלומר: אחרי סיום התיכון או הישיבה התיכונית, ילך ותלך כל בן ובת – ללא יוצא מן הכלל, למעט החולים והנכים – לשרות אזרחי לאומי, לפי נטיית לבם: לתגבור בתי חולים, עזרה בבתי אבות וכו'. זה יחזק את הקשר של האזרח הבוגר הטרי עם מדינת ישראל, ללא הבדל דת, גזע ולאום ובכך גם פתרנו את בעיית שילוב הערבים. הצבא הרי צריך מכסה מסוימת ולא את כל ההמונים שמציעים לו. לא שגרמניה היא מאור לנו או לגויים האחרים, אך יש דברים שכדאי לאמץ גם ממי שבזוי בעינינו, כמו בקישור הבא: http://sharonharpaz.wordpress.com/2010/01/31/%D7%A9%D7%A0%D7%AA-%D7%A9%D6%B5%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%90%D7%95%D7%A9%D7%95%D7%95%D7%99%D7%A5/
    ואידך זיל גמור.

  • תרצה  On 13 ביולי 2012 at 1:42 pm

    נעשה סדר בדברים:
    א. שירות לאומי אזרחי – זה לעניין השירות שכל אזרח יתחייב לתת למדינה. רעיון לא רע השירות האזרחי בתנאי שיהיו מספיק אנשי מילואים ולוחמים.
    ב. הקואליציה – התקשורת החילונית המיינסטרימית היא זו שמטה את הדיון לכיוון הקואליציה והמשבר אליו נקלעה כתוצאה מסוגיית גיוס החרדים והערבים. הפוסט שלי בפירוש אינו חלק מהמקהלה. הוא עוסק במה שחסר בדווח התקשורתי – שאלת הפלורליזם התרבותי. בחירות יחסיות מיועדות לתת ביטוי לפלורליזם? אז יש לדאוג לכך שגם הדווח התקשורתי יתייחס לפלורליזם ולא יישרת את האינטרסים הצרים הפוליטיים של הקואליציה. צריך מאוד לעניין את כולנו מה יקרה כאן כשתרבויות שונות יתנגשו מחמת החקיקה המתחשבת בעיקר באינטרסים קואליציוניים!!

  • riki  On 9 בספטמבר 2014 at 10:16 pm

    כל העסק הזה הוא בדיחה!

    אחרי השקרים של פרסום הנתונים על-ידי ועדת השרים ולפיהם ישנה עלייה בגיוס החרדים לצה"ל, נשמעת ביקורת נוספת, הפעם מפי בכיר לשעבר בצה"ל שעסק במשך שנים בגיוס חרדים. לדבריו המגמה הפוכה לחלוטין וכי ישנה ירידה משמעותית!!!!!!!!!!!!! הם פשוט שקרנים. אין סיבה לגייס בכח אף אחד. עמותת חדו"ש הוכיחו שרובם המוחלט של המתגייסים הם מלפני העברת החוק, ואילו לאחר ההעברה ברוך השם חלה ירידה דרמטית גם בייחס לתקופה זו בשנים הקודמות! לכולם היה ברור שחוק הגיוס לחרדים רק יסיג את החרדים אחורה. כל המלחמה לגייס חרדים היא מלחמה נגד השם לא לשכוח מה עומד מאחורי הכל! אמת ואמונה בכל מילה. שייראו וייראו איך השם ית' מגין על החרדים, עם ישראל תחזרו בתשובה, להיתחזק בשמירת שבת תורה ומצוות..בלי לימוד תורה וקיומה אין הגנה לעם ישראל.

    הרב, סא"ל רם משה ראבד שכיהן כרב חיל האוויר, דוחה על הסף את הטענות כי ישנה עלייה משמעותית בגיוס החרדים לצה"ל. "מאוד התפלאתי מהנתונים מאחר ואני עוקב אחרי הנושא הזה, ובאופן קבוע אני שומע כי ישנה ירידה משמעותית ביותר בגיוס החרדים מאז חקיקת החוק, גם שר הביטחון אמר את זה". ברוך השם חלה ירידה דרמטית. תבין ש"חילוני" זה שקר, זו המצאה, זו התכחשות למי שאתה באמת..

    עליות לארץ לא התחילו כשהרצל הוזה המדינה התחיל לדבר על זה. המון ישובים קמו ע"י חרדים הרבה לפני שהמדינה חשבה לקום!!! ואז הגיעו קבוצת אנשים שהסתובבו בעולם וטענו שהם היהודים האמיתיים, לקחו את כל התקציבים לעצמם ולא נתנו לחרדים! כל חרדי שהגיע לארץ גזזו לו את הפאות (תימנים וכדומה) לחרדים אחרים לא נתנו סרטיפיקטים להיכנס וכו'. אני דור 11 בארץ!!! הייתי כאן לפני המדינה ואשאר כאן גם אחרי שכולכם תרדו מהארץ! תחשבן כמה זמן זה 11 דורות… – רמז: זה היה הרבה לפני העלייה הראשונה…

    משכך פנה הרב ראבד לגורמים בצה"ל האמונים על גיוס מלשבי"ם (מיועדים לשירות ביטחון) והם לא הבינו את פשר הנתונים שהתפרסמו. "לא הבנתי איך לפתע פתאום חלה עלייה, כשידוע לכולם שיש ירידה פניתי לגורמים בצה"ל גורמים שיש להם קשר ישיר עם אגף כוח אדם שיסבירו לי איך זה יכול להיות, והם פשוט לא האמינו שמישהו פרסם כזה נתון. הם לא יודעים איך יכול להתפרסם כזה נתון כי הם לא מכירים את זה בכלל",

    "כולם יודעים על ירידה בגיוס החרדים", אומר הרב ראבד ותוהה, "איך בכלל אפשר לחשוב על עלייה זה הרי סותר כל היגיון. מדוע שהציבור החרדי פתאום יעלה באחוזי הגיוס, מה קרה כאן שהציבור החרדי יתגייס? אני אומר זאת בצער רב מכיוון שבמשך השנים מי שלא למד בישיבה לאחר התייעצות עם רבותיו קיבל אישור והתגייס ובצבא היו הרבה חרדים, ואז הגיע חוק הגיוס שהרס את הכל" וברוך השם חלה ירידה דרמטית.

    אחוז ממש נמוך מאוד מאוד של חרדים מתגייסים כך שכל שינוי קטן יכול להצביע על עליה גדולה אבל זה בולשיט בהחלט. מתחקירים כבר למדנו שהחרדים הם לא חרדים באמת אלא דתיים לאומיים ואף חילונים שבעבר היו חרדים אבל מקמבנים אותם כדי שיקבלו ת״ש.

    הכרזה בשם בחורי הישיבות ואברכי הכוללים:
    אנו ציבור לומדי התורה איננו מתאבדים, איננו מתכוננים להפקיר את עצמנו וילדנו, וגם לא אתכם – אתם שרוצים לגייס את לומדי התורה ולכרות את הענף עליו אתם יושבים, ולכן, שיחליטו אשר יחליטו, ויגזרו את מה שיגזרנו, אף אחד מאיתנו לא יעזוב את לימוד התורה, נשב בכלא, נגייס כספים מתורמים להמשך הלימוד, ונמשיך ללמוד. אבותינו מסרו עצמם להריגה על לימוד התורה, אז ישיבה בכלא וסנקציות כלכליות זה קטן עלינו. כמו שבג"ץ לא יכל להכריח את תושבי עמנואל לעשות דבר בניגוד לאדמו"ר שלהם, וההורים נכנסו לכלא בראש מורם, כך נעמוד על משמר התורה במסירות נפש עד ביאת המשיח.

  • תרצה הכטר  On 10 בספטמבר 2014 at 9:32 am

    תודה לריקי. מחקרי האחרון על ציבור החרדים בישראל מראה שבישראל קשה לבדוק נתונים על ציבור זה מפיו של הציבור עצמו. מה שאומרים הרבנים אינו משקף את האמת. להלן הפנייה למחקר שלי –
    http://www.szold.org.il/?CategoryID=299&ArticleID=697
    תקציר:
    הציבור החרדי בישראל נתפס כקולקטיב מובחן בעל מאפיינים חברתיים ותרבותיים ברורים. השאלה המרכזית במאמר זה היא מה מאפיין את הציבור החרדי בעיני עצמו, וכיצד הוא משווה את עצמו לקבוצות אוכלוסייה אחרות. המאמר עוקב אחר שיח פנימי של הציבור החרדי המתנהל באינטרנט. הוא בוחן את אשכול הבדיחות הווירטואלי "מילתא דבדיחותא", שהוא חלק מהפורום הקהילתי הפופולרי "בחדרי חרדים". באשכול הצטבר לקט של כ-1,200 בדיחות שהעלו משתתפי "בחדרי חרדים" לפורום, לפי בחירתם, בתקופה שבין סוף ינואר 2002 לבין סוף אוקטובר 2009. האשכול נמצא שם בזכות הרלוונטיות שלו למשתתפי הפורום הווירטואלי ולקהל יעד מקרב ציבור החרדים. מחצית הבדיחות מסווגות כמגמתיות (tendentious). בחינתן מקדמת את ההבנה של סוגיות חברתיות-תרבותיות בקבוצה המשתמשת בהן. ערכו הרב של אשכול הבדיחות הווירטואלי בכך שהוא מאפשר למפות את המאפיינים החברתיים של החרדים בישראל "מלמטה למעלה", מן הפרט אל הכלל. מיפוי כזה נסמך על תפיסת החרדים את עצמם כציבור, והוא מספק תובנות הנוגעות לחברה החרדית ומענה לשאלה המרכזית של המאמר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: