"בית קורדובה" – המסגד בגראונד זירו

המאבק נגד העמותה ששמה "יוזמת קורדובה", העומדת להקים את המסגד ב"בית קורדובה" (Park51), בקרבה למקום בו נחרבו מגדלי התאומים ונרצחו כ-3,000 בני אדם, חפים מפשע,  ופועלת במרץ רב להשגת האישור הסופי לבניין, נדון מראש לכישלון.
היחצנו"ת עשתה את שלה באין מפריע מאז הקמת העמותה.

המבנה עליו יוקם בית קורדובה

קרוב לתשע שנים פועלת "יוזמת קורדובה" בעיר ניו יורק כשהיא מכריזה על עצמה שהיא "באה לעולם בעקבות 9/11 במטרה לשנות קונצפציות ולקדם הבנה בין מזרח ומערב". תשע שנים עמלו חבריה להכשיר לבבות לתמוך ביעד המוגדר כ"בניית גשר של הבנות חוצי גבולות בין דתות ותרבויות בעולם". לרעיון שלשמו הוקמה העמותה שותפים שלושה גופים עיקריים ובמסגרת העמותה הם עוסקים בפתרון סכסוכים ויצירת גשר בין המערב למוסלמים.

עד לאחרונה נהנתה העמותה מלגיטימציה כללית, בעיקר משום שהעולם המערבי לא ממש התפנה לדון בהשלכות קיומה או לגדוע את היזמה בעודה באיבה, אלא התעלם ממנה או עמד מן הצד [ואפשר להוסיף לכאן את המילה "כרגיל"].

רעיונות של פיוס מתקבלים בדרך כלל בחיוב. הציניקנים הם אלו שמעירים בדרך כלל הערות ביקורתיות שאיש אינו שט ליבו אליהם וכמו שקורה בדרך כלל, "הכלבים נובחים והשיירה עוברת". בסביבה של פיתוח וחדשנות, מרבית היוזמות וגם האידיאולוגיות נבחנות לגופו של עניין ונבדקות לאור מערכת החוקים שבמדינה. בארצות הברית מקדשים את חופש הביטוי וההתארגנות, בהתאם למה שכתוב בתיקון הראשון לחוקה ולא נמצא כל פסול במצע הרעיוני של העמותה "יוזמת קורדובה". יתר על כן, מאחר וחשיפה מתמדת למגוון מפתחת באדם מידה של סובלנות והניסיון מלמד אותנו להשתדל להיות "פוליטיקלי קורקט", אנחנו כציבור נאור נוטים לשדר סובלנות גם במקרים בהם לא טרחנו לברר ולהעמיד דברים על דיוקם. אם החוק מתיר התארגנות והציבור פועל לפי תחושות בטן, אזי כל עוד אין הציבור חש בסכנה מיידית לא מעניינות אותו עמותות אלו או אחרות.

לעמותת "יוזמת קורדובה" יש אתר בית ובו מצוין בין השאר:

מטרתה העיקרית של יוזמת קורדובה היא לגרום לשינוי משמעותי (To achieve a tipping point) ביחסים בין המוסלמים לבין המערב תוך עשור ולהחזיר את העולם כולו לנתיב של הכרה וכבוד הדדיים מתוך רצון להרחיקו מעימותים ומתחים הולכים וגואים.

הנרטיב של יוזמת קורדובה אומר שבמאות 8-11 התקיימה הרמוניה במערכת היחסים המוסלמים, כובשי דרום ספרד, לבין הנוצרים והיהודים שם. לעומתו, הנרטיב ההיסטורי הדומיננטי בעולם המערבי מצביע על כיבוש מוסלמי מכוער שהיה מלווה בטבח המוני של מאות אלפי אזרחים "כופרים", ביניהם יהודים. הטבח הידוע שבו רצחו מוסלמים יהודים רבים בקורדובה, התרחש ב- 1011 ומאוחר יותר, טבחו המוסלמים ביום אחד כ-4,000 יהודים בגרנדה (1066). למרות מעשי הטבח והפוגרום באנדלוסיה שבוצעו על ידי המוסלמים בדם קר, היו גם תקופות של רגיעה יחסית. אבל מעולם לא ניתנה על ידי המוסלמים הכרה רשמית ב"כופרים" וזכויות האדם הבסיסיות שלהם נשללו מהם. ב-1100 הצהיר המשפטן המוסלמי, איבן אבדון, שאסור ליהודי או לנוצרי להיראות בציבור בלבוש נאה, אריסטוקראטי. הוא אף עודד אווירה של אפליה וביזוי נגדם והתווה כללי התנהגות כלפי ה"כופרים", שלפיהם אין לברך יהודי לשלום משום שהוא בן בריתו של השטן ותמך בסימון מיוחד על בגדי היהודים כדי שקל יהיה לזהותם.

לאחרונה נודע שבאמתחתה של העמותה תוכניות שיקדמו את הממד הפיזי-מוחשי שלה – בניין רב-קומות, שייקרא "בית קורדובה". הבניין עתיד לקום במרחק שני רחובות מה"גראונד זירו". הסיכוי שיוקם בניין במיקום זה נתפס כחציית קו אדום, למרות שדבר לא השתנה במצע הרעיוני של העמותה. חציית קווים זו מעלה לגבהים מדהימים את הפאניקה הציבורית בעיר ניו יורק, ברחבי ארה"ב ובעולם המערבי.

הנה לנו עוד דוגמא המראה בברור כיצד אובייקטים מוחשיים עשויים להקים ציבורים שלמים על רגליהם האחוריות, ואילו עמותות המפיצות רעיונות ומטפחות אידיאולוגיות נתפסות כ"שוגות בדמיונות". המידע על התוכנית להקמת "בית קורדובה" עורר תגובות חריפות שליליות, משום שבעיני רבים מהציבור המערבי מסמן הדבר כניעה לסחטנות מוסלמית.

תחושת הסלידה והזעזוע שחווינו לאחרונה לאור הסיכוי שיוקם מסגד לצד ה"גראונד זירו" נובעת מכמה סיבות. העיקרית שביניהן היא הסימבוליקה של מבנה זה, המכיל בקרבו מסגד.

מבנה פיזי הוא תזכורת בעלת נוכחות מתמדת במרחב ובזמן. ה"גראונד זירו" הוא מיתחם פיזי המנציח טרגדיה אנושית שנגרמה בכוונה תחילה כדי לפגוע בסמל התרבות המערבית הנתפסת כאויב האסלאם. לעומתו, "בית קורדובה" המתוכנן לעמוד שם מסמל בעיניים מערביות את ערכי התרבות שהצמיחה ועדיין מצמיחה טרוריסטים.

היש סיכוי שתכנית ההקמה של "בית קורדובה" תניח את דעת כל הצדדים למרות זאת?

הסיכוי מותנה ביישום הפתרון היחיד המוצע, העשוי להניח את דעת הקהל העולמית. הפתרון המוצע כרוך בנכונות העמותה להוכיח בעליל שהיא באה ממקום של כוונות אמיתיות לדו קיום בשלום, כבוד והכרה הדדיים. זאת היא תוכל להוכיח על ידי כך שתקצה ב"בית קורדובה" המיועד מרחבי פולחן שווים בגודלם לכל אחת מהדתות העיקריות בעולם. ימים יגידו.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • עידו לם  On 15 באוגוסט 2010 at 11:43 pm

    זה נזם באף של חזיר המסגד המקולל הזה ומראה על חוסר רגישות מוסלמי משווע.

    • תרצה הכטר  On 16 באוגוסט 2010 at 12:08 am

      מסכימה שהרעיון להקמת מסגד במקום המסויים רק מדגיש עד כמה האיסלאם חסר רגישות באופן די קיצוני.
      מלבד זאת אין הדבר פוטר אותנו [מדינות המערב] מלתת לעצמנו דין וחשבון על מחדל בראיית הנולד. שכן, עמותת "בית קורדובה" קמה והתנהלה עד כה באין מפריע.

      • הרצל  On 17 באוגוסט 2010 at 4:40 am

        נכון,
        כדאי שילמדו רגישות מהיהודים שמבקשים להקים את מוזיאון הסובלנות על שטח בית קברות מוסלמי בירושלים.

  • עידו לם  On 16 באוגוסט 2010 at 12:11 am

    מילא שהעמותה קמה השאלה איך עיריית ניו יורק אישרה את המסגד לאלוהים פתרונים.

    • תרצה  On 16 באוגוסט 2010 at 9:46 am

      עידו, בתגובה באנגלית יש לינק המסביר איך העירייה אישרה, או לפחות איך בלומברג אישר זאת.
      כבר מראשיתה, העמותה הזאת פגעה בדתות אחרות כאשר כינתה את עצמה על שם קורדובה, כאשר בהיסטוריה העתיקה של הכיבוש המוסלמי באזור אנדלוסיה לא היה כלל דו קיום בשלום אלא יחסי שליט נשלט וטבח בכופרים. כבר אז אפשר היה לצפות את הבאות. אך כרגיל, כולם ממתינים עד שקורה משהו קונקרטי בשטח….

  • Aviad  On 16 באוגוסט 2010 at 5:28 am

    I must say reading this upsets me.
    You identify Islam with terrorism. Are you sure the Western world is the enemy of Islam?
    Don't you think you can easily associate any ethnic/religious group with any atrocity whatsoever?
    Should we say that Jews are thieves because of Madoff?
    Judaism also calls its believers to slaughter their enemies, right? So are Jews all terrorists because of these fanatics shooting Palestinians in the territories? Really?
    I relate to the views of (the Jewish) NYC mayor Bloomberg more:
     http://www.nytimes.com/2010/08/13/nyregion/13bloomberg.html

    • תרצה  On 16 באוגוסט 2010 at 9:42 am

      Is this institution really a "multipurpose religious and cultural institution"?
      If so, let them make room in the new building for all other religious sentiments to worship their creeds
      In addition, I refer to the narrative of an era of the so-called coexistance between the Muslim conquerer and others creeds way back in Andalusy
      which is not accurate – and based on that the organization called itself the Cordoba Initiative
      Finally, I am the last person to stigmatize people. I do have some sensitivity to perceptions in general and to symbolic edifices in particular and how these might hurt other people's feelings
      Other than that, it is nice to hear from you, Aviad

  • שרון הר פז  On 16 באוגוסט 2010 at 11:45 am

    קראתי את הדברים ברגשות מעורבים. מצד אחד, יש את השאיפה הזו להיות נאורה ולהכיל גם את הצד האחר תוך אמונה שיש בו גם צדדים שפויים. מצד שני, מה לעשות, השפויים קולם לא הגיע לאוזני וכמי שגרה מעל ואדי ערה (קציר), הייתי עדה לא פעם לתוצאות המזויעות של האיסלם. למה לא הוספתי "הקיצוני?" כי האיסלם ביסודו מניף את דגל הכפיה, הטבח וההשמד שלי מי שאין דתו כזו. מסעי הצלב תמו והנוצרים – גם אם לא הפכו להיות סובלנים כלפי דתות אחרות, לפחות הם "מתורבתים" והפסיקו להתארגן כדי לכפות את דתם על הזולת.
    האיסלם נותר בשלו ובצורתו השלילית. אין אהבה באיסלם, רק נקמות ורצח מי שאינו מסכים לדת הנתעבת הזו.
    למרות שהתנ"ך שלנו מלא בהטפה לאל נקמות ועידוד למגר את אויבינו, מעולם לא הוצע הרעיון לכפות את היהדות על אחרים. להזכיר את היחס המגעיל שמקבלים ילדי העובדים הזרים מדתיים רק משום שאינם יהודים?
    בכל אופן, אני חושבת שעדיף שיהיה מקום נראה ופיזי, כמו בית קורדובה, גם אם אני מסכימה עם הדעה שזה חוסר רגישות (כרגיל) מצד המוסלמים, כי כך (יש לקוות) יתנהלו הדברים תחת פיקוח ציבורי (האמריקנים הרי ידאגו לכך), מאשר גוף וירטואלי שקשה לעקוב אחריו ולכן פתאום מקבלים הדברים נפח ונוכחות, כי לא ידענו על קיומם.

    • תרצה  On 16 באוגוסט 2010 at 1:56 pm

      תודה שרון על דבריך והתיחסותך המעניינת לנושא. בעיני יש לסימבוליקה תפקיד מרכזי בכל הקשור לסוגיית בית קורדובה. ובאשר לעמותה שהתמסדה באין מפריע ועוד כינתה עצמה "יוזמת קורדובה" (כאילו שהיה אי פעם עידן שבו שררו יחסים הרמוניים בין מוסלמים לכופרים…), לא נוכל כעת לבכות על חלב שנשפך. היינו חייבים מזמן לשאול האמנם היה אי פעם עידן כזה ואם זו תפיסתם, אזי עליהם להקצות בבית קורדובה מרחב פולחני לכל הדתות.

      • שרון הר פז  On 16 באוגוסט 2010 at 2:15 pm

        אני מסכימה איתך בכל לב בנוגע לסימבוליקה, אך הייתי מרחיבה ואומרת כי לזו תפקיד חשוב (אולי אפשר גם לומר "ביותר") בכל או לפחות ברוב שטחי חיינו. אם ניקח לדוגמא את הפולחנים למיניהם או בחיים החילוניים – סמלי המדינה וכן הלאה – נמצא כי אלו מאחדים את המאמצים אותם והדוגלים בהם או לחילופין – מרחיקים את הדוחים אותם.
        ד"ר אצילה טלית רייזנברגר http://www.kzirmilim.co.il/153831/%D7%A9%D7%A4%D7%AA-%D7%90%D7%9D מלבד היותה ראש החוג ללימודי עברית באוניבסיטת קייפטאון, משמשת גם כרבא ופועלת, יחד עם מנהיגים רוחניים נוספים בדרום אפריקה לקרוב לבבות ולגישור והבנה בין הדתות. אני בהחלט מברכת על פעילותה זו ומסכימה בכל לבי עם הדברים, אך אינני רואה מקום לערב מין בשאינו מינו, כלומר: אם זה מסגד (והבנתי שזה מה שבית קורדובה אמור להיות), הרי שאין בו מקום לדתות אחרות מלבד מסגד, כפי שלא הייתי רוצה לראות בבית הכנסת מקום שיוקצה לדתות שאינן יהדות. לשם כך יש לכל דת הסימבוליקה שלה בצורת המבנה היחודי לה. אם יוזמי בית קורדובה היו מצהירים שבכוונתם להקים בית לכל הדתות ולא מסגד – הייתי אומרת להם "יישר כוח!" באקט הזה של מסגד – יש הצהרה חד משמעית – איסלם וכל מה שהוא מסמל, וזה לא רוח של אהבה, אחוות אדם ושלום. אגב, בנוסף למראה שמזכיר את ה… הצריח של המסגד מסמל מבחינתי חנית מאיימת ושוחרת מלחמות.
        חבל. גם מוסלמים נולדים כבני אדם וגם בצלם השם וחבל שדתם הופכת אותם למה שהם.

  • רני  On 16 באוגוסט 2010 at 2:12 pm

    אני יושב על רשתות אמריקאיות בנושא זה. מה שבטוח כבר עכשיו שמעשה זה הגדיל שנאה פשוט שנאה נטו בממדים בלתי נתפסים. יש בארה"ב המון שנאה אבל כאן אתה חש ומרגיש גל שנאה עולה ועולה ועולה. התערבות אובמה בסעודת סיום הצום הייתה מעשה מטופש מאין כמותו שמעיד עדות שלילית ביותר על כישורי האיש ועל היכולת שלו לחוש את אמריקה. התיקון למחרת הוסיף חטא על פשע. זה יהווה פצע מדמם משום שמטורפי הימין ימשיכו לגרד ולגרד ולגרד. במשבה שניה הטענה של מעשה מוסלמי מכוון, "אצבע בעין" או "תחיבת דברים מטה לתוך הגרון" נראיית יותר ויותר מתקבלת. טוב לא יצא מהמעשה הזה.

    • תרצה  On 16 באוגוסט 2010 at 2:23 pm

      תודה רני על העדכונים מארה"ב. אני עדיין סבורה שחופש ההתארגנות – הערך המקודש הזה – בתוספת חוסר תשומת לב של דעת הקהל לקיומה של עמותה בשם כל כך פרובוקטיבי ולא מוצדק (תפסו פטרונות על קורדובה כאילו ושרר בה עידן של הרמוניה חוצה דתות.. ועוד בניצוחו של האיסלאם) – תרמו לא מעט למה שקורה כעת. הכתובת הייתה מזמן על הקיר!

  • עידו לם  On 16 באוגוסט 2010 at 11:12 pm

    תודה לך תרצה על הכתבה החשובה הזאת את משכנעת אותי שנשים הן לא לגמרי חלולות.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: