פייסבוק וטוויטר- יעלו כיתה?

שמה של האקדמיה לא הולך לפניה בדרך כלל; וזה עוד בלשון של המעטה. אומרים שאנחנו מנותקים מהמציאות והנה, הפלא ופלא, מרוב מחקרים, הערכות והסברים על המושג "ממשל זמין" עוד יש סיכוי שתהיה לנו עדנה….

ממשל זמין
 
באחד הקורסים שהעברתי לאחרונה לסטודנטים לתואר ראשון באחד ממוסדות האקדמיה בישראל, הקדשתי מספר שיעורים להיכרות עם המושג 'ממשל זמין', ולבדיקת איכות הממשל הזמין בישראל.

הבלטתי בדיונים את הגישות העיקריות של החוקרים לממשל זמין, והדיון הוביל כמובן לבדיקת המצב הקיים בישראל.

רק לסבר את האוזן, המושג 'ממשל זמין', מרמז על זמינות הממשל לאזרח במדינות המערב. אבל יש שתי גישות  ליישום המושג בפועל. ישראל מזוהה עם הגישה שלפיההאזרח משול על ידי הממשל לצרכן ולכן ראוי לשפר את איכות השירות של הספק, קרי, הממשל. הגישה השנייה, הנחשבת יותר במקומות שבהם שואפים להגיע לדמוקרטיה השתתפותית רואה את האזרח כשותף קבוע לעשייה הציבורית. כאן שואפים הממשל והאזרח כאחד לקיים דיאלוג בענייני הציבור והמדינה על בסיס די שגרתי וקבוע.

למותר לציין שסטודנטים הם קהל עירני יחסית ומרבית התגובות שלהם הציגו תמיכה בגישה השנייה אך תוך הסתייגות –

"אין בישראל סיכוי שדבר כזה יקרה. …. הן ברמה הארצית והן ברמה המקומית הממשל אטום לפניות הציבור לא כל שכן לדיאלוג ממשל-ציבור".

הקורס הועבר על ידי מספר שנים.

לא חל שינוי במדד האכזבה וברמת הציפיות הנמוכה של בני הדור הצעיר בהקשר לסיכוי שיתקיים דיאלוג בינם לבין הממשל בכל רמה שהיא. נקודה.

"האינטרנט שיפר את השירות של הממשל לאזרח, האפשרות להוריד טפסים ולשלם אגרות," אמרו רבים. היו הערות חיוביות גם לגבי קבלת מידע חיוני על המתרחש במוסדות הממשל. לי היה ברור שמתבקש מחקר על השימושים שעושה הממשל באינטרנט כדי לקדם דמוקרטיה במונחים של דיאלוג בין הממשל לבין הציבור בישראל. אגב, קיים צוות מוחות מחקרי בינלאומי שהציג מחקרים וממצאים עדכניים על הנעשה במדינות שונות בעולם, במסגרת הרצאות לציבור הרחב במכון נטוויזיון בראשותו של פרופ' ניב אחיטוב, אוניברסיטת תל אביב.

מחקר שהוצג השבוע בכנס של איגוד האינטרנט הישראלי

השבוע, בכנס של איגוד האינטרנט הישראלי, הציגה הדוקטורנטית רונית פוריאן-לוקאז', ממצאים מעבודת מחקר חדשנית שבדקה את אתריהן של 88 עיריות ומועצות מקומיות בין יוני לאוגוסט 2007. ממצאי המחקר התפרסמו בעיתונות האלקטרונית והם מצביעים על "מציאות מאכזבת", מהבחינה של זמינות הממשל לציבור ברמת הממשל המקומי.

יוזמתו של חבר כנסת

שמחתי למצוא הבוקר כותרת שנטעה בי תקווה חדשה – "מחפשים מומחים למדיה החדשים – פייסבוק וטוויטר –  כדי להנכיח את הממשל הארצי באינטרנט למטרות של קיום דיאלוג עם הציבור. זהו צעד מבורך ביותר שמעורב בו ח"כ מיכאל איתן, הידוע ביוזמות שלו לקדם פרויקטים תוך שימוש באינטרנט.

אני בטוחה שהיוזמה תצליח. 'מומחים' למדיה החדשים כמו הטוויטר והפייסבוק הם צעירים המרושתים היטב במדיה אלו. הפייסבוק מאוד מקובל לצורך ביסוס רשת של קשרים בין כל מי שרשום בפייסבוק. בוודאי יימצאו מועמדים מתאימים המתמצאים היטב בהפעלת הטכנולוגיה ומודעים לאפשרויות השונות שהפייסבוק והטוויטר מציעים.

מעצם טבען, סביבות הפייסבוק והטוויטר מקדמות זמינותם של קשרים ותקשורת. כל אלו שנמצאים 'בפנים' פעילים ברמה זו או אחרת בכתיבה והעברת מסרים. מה עוד נחוץ? לאפשר לדברים להתרחש …. עוד שנה-שנתיים נדע אם הפייסבוק והטוויטר עלו כיתה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: