ריגושים וירטואליים

הסיפור שבמוקד ספרו של ניקולא פארג "הייתי מאחוריך" הוא עדות חיה לכך שהרומנטיקה חיה ובועטת ועוד איך, בעידן של שימוש מסיבי באמצעי קשר דיגיטליים, שנחשבו עד לאחרונה כאמצעי עזר בלבד במערכת יחסים אינטימית. ולא רק זה, הסיפור שלו מעיד עד כמה אלו הפכו ל'דבר האמיתי': היה בילוי אינטימי-פיזי בסופשבוע; וזה עוד כלום לעומת חילופי המסרים שבאו בעקבות החוויה הפיזית. רומן באמצעות SMS אי-מיילים וטלפון נייד (לפי סדר זה).

רבים עדיין חיים ביום האתמול שבו מסרים קצרים כמו אלו שאנו שולחים ב- SMS ליוו את הקשר הפיזי מבלי לתרום להתפתחויות משמעותיות בקשר. לא פלא שאלו שואלים לאן הלכה הרומנטיקה ותוהים איך שינו הטלפון הנייד, ה-SMS והאי-מיילים את חיינו?

אלו מבינינו שעדיין חושבים על מסרים קצרים כתוספת קטנה ושולית למערכות יחסים בימינו יחשבו אחרת לגמרי לאחר קריאת ספרו הנפלא של  פארג.

פארג בוודאי לא המציא סיפור כדי לספק לקורא תחושה של עכשוויות לנוכח השימוש המוגבר של הדמויות המרכזיות ב SMS, באי-מיילים ובטלפון הנייד. פארג נתן לדינאמיקה זו במה, וטוב שכך. ייתכן מאוד שלקראת כתיבת הספר הוא ערך בדיקה מעמיקה בצורות ההתקשרות השכיחות בין אוהבים. בכל מקרה, הוא מציג עולם שמעניק לזירה הוירטואלית מעמד ומשמעות בעניינים של רומנטיקה.

כמעט מרגע היקיצה בבוקר נכנסים לפעולה המכשירים הניידים, ולא רק לצורכי עבודה וארגון ההסעה של הילדים לגן ולבית הספר. הייעוד החדש של המכשיר הנייד הוא הרבה מעבר לכך כשמדובר באהבה בין שניים. והדוגמאות המסורתיות הן: אשה וגבר נשואים שלא מספיקים בלחץ הלו"ז של הבוקר לאשר זה לזה מחדש את אהבתם; החבר/ה שממתין/נה לאות מהאהוב/ה והמחזר/ת שמבקש/ת לברר האם יהיה או לא יהיה דייט.

פרשיית אהבים 'אסורה' המתחילה הרחק מהבית, תוך כדי ביקור משפחתי, שימשה כהשראה לספר של פארג. כעלילה עיקרית, אפשר כמעט לומר, שהיא הייתה בלתי אפשרית אלמלא השימוש שעושות הדמויות המרכזיות בשליחת מסרים דיגיטליים. תפקידם של הטלפון הנייד והאינטרנט.

נחזור שנייה לקשר בין בני זוג נשואים:

לגיבור יש אישה חוקית שאיתה הוא מקיים קשר פיזי וגם וירטואלי. שכן, הם ישנים בחדרים נפרדים ועליהם להזמין מדי פעם זה את זו לחדריהם הפרטיים באמצעות SMS: "היא מזמינה אותי באמצעות SMS לחדר שלה, אני מזמין אותה לחדר שלי" (127). אולם דווקא אמצעי זה והאי-מיילים הופכים לבסוף את חיי הזוגיות שלהם לגיהינום של ממש. היתרון של שמירת קבצים הופך לחסרון. הסיכוי שה- SMS יגיע לכתובת שגויה הופך גם סוג תקשורת זה לבעייתי. הם חיים באווירה של צביעות כשהאשם העיקרי הוא הטכנולוגיה המתקדמת ואמצעי התקשורת שהיא מספקת למטרות ניהול יחסים בינאישיים. 

קשרים רומנטיים מחוץ למסגרת הנישואים:

בני הזוג ממהרים לחמוק מן הבית מתוך ציפייה לקבל על גבי הצג בעבודה עדות לרגשות שאחרים חווים כלפיהם. גיבור העלילה מתואר כמי שממהר למשרד כדי: "לגלות את האי-מיילים הארוכים ואת התצלומים שהיא שולחת לי למחשב שבמשרד. … נפתח בי צוהר כשאני עונה לה בתמונות הבודדות של עצמי שנותרו לי ובאי-מיילים ארוכים, במכתבים לא נגמרים…" (127). הטקסט של האי-מייל וה-SMS נקרא פעם אחר פעם. הטקסט זמין במלואו. דבר לא הולך מעצמו לאיבוד. את המסרים הכתובים אפשר לשמור או למחוק. הטקסט השמור נשאר באותה מתכונת וכל קריאה מחדש מעלה משמעויות חדשות. כך, לדוגמה, נשמרים פרטי המפגש הראשון ביניהם: 

"יום אחד, בקושי שבועיים אחרי שובי… היא שולחת לי מסמך מצורף בן שמונה דפים כתובים בצפיפות… במסמך היא מגוללת באיטלקית את סיפור הפגישה שלנו." (132).

גיבור העלילה מגלה שהאפשרות לחזור ולעיין באותו טקסט בדיוק הוא יתרון עצום: "…רק אחרי הטקסט הזה יכולתי לומר לעצמי במודעות שלמה: 'היא באמת מוצאת חן בעיני. אני אוהב אותה.' למה? כי, ראשית כול, היא כותבת נהדר." (132). "…וכתיבה מיומנת, ברגע שהצלחת לפענח אותה, אין מה לומר, היא פורשת בפניך את כל המרחב של בן השיח שלך, אין משהו שמיטיב ממנה לעורר את אפשרויות הרוח ואת כוח הדמיון, זאת תעודת הזהות הכי טובה שלך, הפרשן הכי טוב שלך, הדובר הכי טוב שלך. וגם גלאי השקרים הכי טוב שלך, במקרים מסוימים…" (133). "… ככה היא אישרה את כוח הפיתוי שלה, באמצעות הכתיבה" (134). "SMS…, אי-מיילים, טלפונים: כל אחד מאיתנו מספר לאחר את עברו ואת חייו בפרטי פרטים, אנחנו מקשיבים זה לזה, אנחנו מחליפים במרץ בלתי נדלה עשרות אלפי מילים שגומאות עשרת אלפים קילומטרים של שמים, אנחנו לומדים להכיר זה את זה עוד ועוד, המשיכה ההדדית וקווי הדמיון בינינו זוכים לאישור." (136)

לדעתי, הגיבור מתאר חוויה פוסט-מודרנית מובהקת:  

"… אנחנו בונים, יום אחרי יום, קשר מילולי שהוא בו-בזמן וירטואלי וגלוי". הם קשובים בעת ובעונה אחת לאפקטים פיזיולוגים-גשמיים ולאפקט המתקיים בחיבור שבין האדם והמכונה. עוטים על עצמם רבדים ושכבות של זהויות. מובלעת פרטית פיזית הממזגת לתוכה מובלעות של חיים עם אחרים שאינם פרי הדמיון אלא פרי שנוצר משום ששילבו בחייהם את השימוש במיטב הפיתוח הטכנולוגי. על מערכת יחסים כפולה ובלתי אפשרית, על מיעוט מפגשים פיזיים ועל הוירטואליות של רגשותיהם הם מפצים באמצעות מסרים מילוליים: "אני זקוקה להם בדיוק כמוך, למכתבים האלה, בסדר, נמשיך….. ביתר עוז, … אנחנו מפצים על המרחק, על ההיעדר, על הווירטואליות של רגשותינו באמצעות המילים הנאצלות ביותר. … מיילים בני חמישה עמודים, שירים, SMS, שיחות טלפון שאני עושה בסתר מהמכונית שלי." (139). "במשך היום היא שולחת לי ב-SMS טורי שיר של פסואה, היא שואלת אם אני מעדיף ים או הרים, מקלחת או אמבטיה, מכונית או רכבת, אם אני אוהב שמן זית, כלבים, בחורות שמתאפרות, חוטיני, את להקת אורישאס." (128). "אני שואל אותה ב-SMS אם היא מעדיפה צ'יפס או בטטות, אם היא מסוגלת לצפות בכדורגל, אם היא אוהבת גברים בחליפות מעונבות ואת דביסי." (129).

קישורים:

ניקולא פארג (Nicolas Fargues)

הייתי מאחוריך (J'e'tais derrie're toi). תורגם מצרפתית על ידי: רמה איילון

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דב  On 27 באוגוסט 2009 at 7:01 pm

    חיה ובועטת באמצעות
    מיגוון האמצעים הדיגיטליים,
    המעשירים בעוד ועוד נדבכים
    את המבנה המפואר של האהבה,
    מה שהיה פעם
    אך ורק כיד הדמיון.
    תודה על מאמרך – אני
    רץ לקנות את הספר, כי
    לפחות על פי תיאורך
    אני "הגיבור", אשר "יקירתו"
    מיירטת אותו [בכל רגע נתון] באצבע מיסרונית
    במילה
    בהברה
    בשלוש נקודות.

  • דב  On 27 באוגוסט 2009 at 7:03 pm

    חיה ובועטת באמצעות
    מיגוון האמצעים הדיגיטליים,
    המעשירים בעוד ועוד נדבכים
    את המבנה המפואר של האהבה,
    מה שהיה פעם
    אך ורק כיד הדמיון.
    תודה על מאמרך – אני
    רץ לקנות את הספר, כי
    לפחות על פי תיאורך
    אני "הגיבור", אשר "יקירתו"
    מיירטת אותו [בכל רגע נתון] באצבע מיסרונית
    במילה
    בהברה
    בשלוש נקודות.

  • תרצה  On 14 בספטמבר 2009 at 2:12 am

    ממש נהניתי מהשיר – כל כך משקף את הכותרת שנתתי לפוסט

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: