זרקור על פדורין – מתוך 'הדוח של ברודק'

יש 'היסטוריה גדולה', מסביר ברודק, ויש ה'היסטוריה שלי, שלנו, של אלה שכותבים את הראשונה…'

*************

הדוח של ברודק - פיליפ קלודל

הדוח של ברודק – פיליפ קלודל

הזיכרון האישי שלנו ניתן לשכתוב. כך סבור ברודק. בהיסטוריה הפרטית הזו, בעיקר, עוסק ספרו של קלודל 'הדוח של ברודק'. תוך כדי שילוב בין הסיפור של כולנו לבין הסיפור העיקרי, של ברודק, בוחר קלודל להתמקד בתיאור המתרחש בסביבתו המיידית של ברודק כולל הדמויות הלוקחות חלק בסיפור העלילה.

אחת הדמויות הפחות מרשימות היא פדורין ה'זקנה'. אבל בקריאה בין השורות מסתבר שלא בכדי שילב קלודל את דמותה בספר. ברודק מספר לא פעם איך הייתה תמיד האדם הנכון בזמן הנכון ובמקום הנכון. החל מהעובדה שהייתה זו פדורין שייצרה "שמיכות שנראו חדשות ומבהיקות בשלל צבעי הקשת, למרות שהיו עשויות מפסולת של בד, מצורות לא אחידות, מצמר מאיכות מפוקפקת, ממקור לא ידוע", כדי לפרנס את שניהם כשהיה ילד קטן. על מטאפורת השמיכה הצבעונית בונה ברודק את דימוי העולם כערב רב וססגוני. ואם העולם הוא ערב רב היכן נקודת הכובד? הרוע? ואם כך, אז היכן החמלה?

קלודל מאפשר לקוראיו לברר זאת בדרך מאוד מתוחכמת. הוא מבליט את הרוע ואילו, על החמלה שבמעשיה של הזקנה פדורין, הוא מספר כשהוא מסתפק במילים פשוטות. בעוד הקורא נסחף בתיאורים על הרוע האנושי שלא כאן המקום לפרטם, בשולי הדברים ישנם תיאורים ואמירות הדורשות חושים די חדים כדי להבין שאלו הן הנקודות שבונות את התמונה שקלודל רוצה שנשים לב אליה ונקלוט אותה מתוך העלילה שבספר. הקורא מתוודע לדמויות שונות ועוקב אחר אירועים שהתרחשו בכפר ובמחנה. לעתים נדמה שה'אנדרר' – כינוי שהמציא קלודל לזר שמתגורר בחדר שכור בפונדק של שלוס – הוא הדמות שהמחבר רוצה שנתמקד בה. לעתים נדמה שזו אמיליה ולעתים ברודק עצמו. החופש להבין את המסר נתונה בידי הקורא. הייתה שואה, יש מציאות מסוימת בכפר. העולם רקוב. אבל יש עוד הרבה מעבר לכך. למשל, ישנה אהבה ללא גבולות. התינוקת מסמלת את העתיד. דואגים לבריאותה ולרווחתה. עושים הכל כדי שלא יאונה לה כל רע.

דברים שנראים כה מובנים מאליהם חומקים בקריאה ראשונה מתשומת הלב שלה הם ראויים. מבין הסיפורים הקטנים שפזורים בספר עולה תמונה של אכזריות כלפי ה'אחר' והיא מקבלת ממדים מפלצתיים עד כי נעלמות מידותיה הנעלות והטובות של האנושות שבאה לידי ביטוי בדברים המובנים מאליהם שעושה פדורין.

התרשמותי מהספר ומה הופך יצירה זאת לקאנון. את הקריאה סיימתי לפני מספר שבועות וחזרתי לסיפור רק במחשבות. איזה רוע. איזו אכזריות. ככל שחלפו הימים כך נספגו הרשמים שלי פנימה. לא יכול להיות שקלודל שאף להשאיר לקורא טעם רע בפה. כך חשבתי. ולכן חיפשתי את נקודת האור האחת שהופכת יצירה כזו לקאנון. כפי שציינתי כבר, מה שהופך את הספר לקאנון הוא דמותה של פדורין הזקנה. היא הרי הייתה חיונית כדי שהסיפור ייקרא כסיפור 'אמיתי'. בתחילה דימיתי את פדורין לתוספת מובנת מאליה של הסבתא הטובה. אך טבעי הוא שבסיפור שכזה תשתלב גם איזו סבתא טובה. כשירדתי לסוף דעתו של קלודל הבנתי מה ה"פואנטה" שלו. לגרום לקורא להתאמץ. הקורא יעסיק את מוחו בשאלה מה היה הרעיון ומה היה המסר. וכך בנה קלודל סיפור זוועתי שהאפקט המיידי שלו הוא זעזוע. רק בהמשך מסוגל הקורא לזהות בספר תמונה אנושית ומאוזנת מעט יותר. וזאת בזכות ה'זקנה' שטיפלה בברודק מאז שהוא זוכר את עצמו חי וקיים, שפוי, מקים משפחה, וממשיך הלאה.

חשוב לדבר על פדורין. ללמוד ממנה על נתינה, אמפתיה והומאניות שעדיין קיימות בעולם כמו זה של ברודק.

הסיפור המרכזי יכול להיות דווקא הסיפור השולי. שימו לב כיצד פדורין מלווה את העלילה. פדורין ממלאת תפקיד של מלאך מושיע בתקופת ילדותו הקשה של ברודק. לאחר שברודק נישא, פדורין עדיין שם עושה מה שדרוש בשביל כולם. וזאת לאחר ששמרה על אמיליה בשביל ברודק עד שהשתחרר מהמחנה. 

קלודל רוצה להראות שהחיים בנויים סביב החמלה האנושית. לפיכך, למרות היותה דמות לכאורה שולית בסיפור, היא משתתפת בסיפור המישני של הנתינה והקבלה. ולמרות זאת, פדורין היא הגרעין, ואם נצליח לפצח אותו נבין את העלילה לאשורה. פדורין היא כלי הקיבול שאף פעם אינו מתרוקן ותמיד יש בו עוד משהו שאפשר לתת ממנו לזולת. פדורין מסמלת את האזור שבו הריקבון האנושי אינו נוגע. זאת משום שאין רוע מוחלט בעולם. לא קיים מצב כזה.

להלן מספר דוגמאות –

– אין כמו פדורין כשבחוץ שוררת דממה מפחידה וברודק מחכה "ששוב יישמעו בלילה קריאותיו של האנדרר, האשמתו הנוגה…"

– אין כמו פדורין שתמיד נמצאת בסביבה כאשר ברודק "חש את הפחד חודר אלי, אל בנטי, אל מתחת לעורי, אל כל ישותי…"

– פדורין יודעת לרקוח תרופות ולספר סיפורים מרגיעים. לקטנה שכינויה הוא "פופשט" היא מספרת כעת על ביליסי החייט העני ובדיוק אז מתברר שצריך שמישהו ילך לקנות חמאה מהפונדק של שלוס כדי להכין עוגיות קטנות בשביל פופשט, "שתגלה אותן בבוקר ותטבול בחלב שלה". זהו רגע קריטי ביותר בסיפור הגדול של הספר, ופדורין הזקנה בכל זאת  מנצחת ביד רמה ומאזנת אותה.

– והנה מה שמתרחש לאחר מסירת הדוח לראש הכפר. הלה אומר לברודק שהדוח מכיל מילים כתובות שתוכנן הוא ההיסטוריה ש"איש אינו רוצה לזכור אותה", ברודק מופתע, מתוסכל, פוחד. ראש הכפר אומר לו "לא כולם כמוך". הישועה מגיעה כמובן כשברודק חוזר הבייתה אל פדורין. כאן יש לו אל מי לפנות, ממי לקבל עצה, על מי לסמוך בעת צרה. הוא מספר לפדורין את כל מה שעל ליבו, כל מה שעבר עליו בביתו של ראש הכפר. ופדורין – היא "מחזיקה את פופשט הקטנה על ברכיה ומקשיבה" בעוד שאמליה, אשתו המיוסרת של ברודק, יושבת כהרגלה ליד החלון. לפדורין יש פתרון.

– פדורין תסכים לכל החלטה שברודק יקבל. היא תתמוך בכל מהלך שבו יבחר. זוהי נתינה מיוחדת במינה. היא מסכימה מראש לכל החלטה שיקבל. עוד בטרם נודע לפדורין מה ההחלטה שקיבל, ואיך ינהג ברודק שלה, היא מאפשרת לו חופש מוחלט כדי שאת ההחלטה שלו יקבל מתוך שיקול דעת, בלי לחץ.  וברודט – הוא מסתכל ב"שלושתן, בילדה, באישה הצעירה ובסבתא הזקנה. האחת ישנה כאילו עוד לא נולדה, השנייה זימרה כאילו לא היתה כאן, והשלישית דיברה אלי כאילו כבר איננה כאן…."

 

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • חלי  On 15 ביוני 2011 at 2:50 pm

    ויש רעיון נוסף. ייתכן שכשחזר ברודק מהמלחמה לא חיכתה לו אף אחת בבית. הילדה אף פעם לא נולדה, אישתו מתה מהמקרה הקשה שחוותה ופדורין כבר איננה כאן. מעניין לנתח את דמותה כפרי זכרונו של ברודק.

  • תרצה  On 15 ביוני 2011 at 3:50 pm

    לא חשבתי על הסיפור מזוית כזו.
    מאחר שהעלית זאת אשמח אם תפתחי את הרעיון.

  • מרים פירן  On 16 באוקטובר 2017 at 1:20 pm

    הרעיון של חלי מסביר את הסיפור המוזר על ביליסי החייט. וזה מתחבר גם עם הרעיון שבספר "נכדתו של מר לין"

    • תרצה הכטר  On 16 באוקטובר 2017 at 3:25 pm

      בהחלט אפשרי שהרעיון [של חלי] מתחבר עם הרעיון שבספר "נכדתו של מר לין" ואת הסיפור על ביליסי החייט העני שפדורין מספרת לתינוקת.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: