פוליטי או הומאני?

הויכוח בין מחייביו ושולליו של אובאמה כמנהיג פוליטי מוכר וידוע. אומרים עליו שהוא בעצם תומך בעולם המוסלמי. מנגד אומרים שפניו לשינוי הדינמיקה בעולם ולהגשמת הפסוק המקראי "וכיתתו חרבותם לאתים.."

כעת מסתבר שבמקומותנו התווסף לויכוח אלמנט נוסף, הפן ההומאני של אובאמה.

פוליטיקאי מחושב זה, ששמו אובאמה, יודע איך לפרוט על מיתרי הרגש, נאמר כנגדו. הוא בא לאזורנו בשליחות פוליטית, וכל המחוות ההומאניים שלו הם רק עלה תאנה. הנקודה שנמצאת בלב הויכוח נבעה דווקא מתוכנית הסיור של אובאמה באירופה, שכללה ביקור במחנה הריכוז בוכנוולד. שכן, פרט לביקור בקהיר, בנורמנדי ובפריז (ואולי בעוד אי אלו מקומות) כללה תוכנית הסיור ביקור רשמי של אובאמה בבוכנוולד, שם הוא הצטרף לאנג'לה מרקל ויחד עם אלי ויזל סיירו וציינו בנאומיהם את האסון ההומאני, השואה. הם הבטיחו לעולם שלקחי השואה לא יישכחו ואמרו חד משמעית, תוך הסכמה מלאה ביניהם, שהעולם חייב להשתנות.

האם אובאמה עשה מחווה כנה לישראל, ליהדות העולם ולעולם כולו, כשביקור בבוכנוולד? האם מטרתו העיקרית הייתה להראות למכחישי השואה שהעולם לא שכח מה שקרה כאן? או שמא, היה כאן מעשה שנבע מסיבות שכל פוליטיקאי שמכבד את עצמו מבין אותן היטב – סיבות שהכותרת היחידה המתאימה להן היא: 'תקינות [מניפולציה] פוליטית'.

מי שיאמר שמדובר במחווה אנושי גרידא ימצא עצמו בליבו של עימות עם מפתחי תיאוריות קונספירציה למיניהם. אלו מזדרזים לראות את ה'דרש' בכל אירוע מרכזי. מדוע באמת נעשה המהלך הזה של אובאמה? שמעתי לדוגמה שאלה נוקבת – איך יכול היה אובאמה להסמיך את עיתוי הביקור שערך במחנה בוכנוולד לנאום ההיסטורי שלו בקהיר שבו הוא נפתח לעולם המוסלמי וגמר את ההלל על ערכי הקוראן?

הנה לנו עוד פוליטיקאי שמבין במניפולציות פוליטיות.

בוודאי שהוא מבין בכך, איך לא?

אבל מה מנסים אלו להטיח כנגד אובאמה? קולות אלו מנסים לטעון שלא איש שכמותו מצופה להתחמק ולהתעלם מכך שבני עמו, מנהיגי ארה"ב בתקופת מלחמת העולם השנייה, היססו זמן רב ושאלו עצמם האם נכון להכות את גרמניה, להפציץ את המחנות, הכבישים ומסילות הברזל נוכח תמרות העשן שעלו מן המשרפות?

אמנם, למדנו כולנו לכבד את אובאמה כבעל אופקים רחבים, כאישיות בעלת צימאון לדעת ולהעמיק. ובכן, אובאמה שנתפש כאדם בעל יידע נרחב, אחד שחוקר את התרבות, ההיסטוריה והפוליטיקה של כל חברה אליה הוא פונה בנאומיו או מדינה שאליה הוא מגיע לביקור רשמי, בוודאי איננו מצופה שלא לרצות בדבריו את כולנו.

אינני מסכימה עם טענות אלו.

האם נכון לתלות באובאמה אשמה על שלא ציין בדבריו בבוכנוולד את מה שלא עשו בנות הברית לרבות ארה"ב, כדי למנוע רציחתם של מיליוני יהודים בשנות ה-30 המאוחרות וה-40 המוקדמות של המאה הקודמת? האם הוא ביקר בבוכנוולד כשהוא מתכנן להשיב בדבריו לשאלה, מדוע לא מנעו את בוכנוולד ואת הפשע הנורא שביצעה גרמניה הנאצית? האם הוא בא לשם כדי להתנצל בפנינו על כך?

לעניות דעתי, וגם לדעתם של פרשנים רבים, הבחירה של אובאמה לבקר בבוכנוולד נבעה מטעמים אנושיים קודם כל. הביקור שלו 'במחנה הגדול ביותר' שבו החזיקה גרמניה הנאצית אסירים פוליטיים ואחרים ושבו הושמדו ביריות ובתלייה כ- 56,000 איש ובתוכם 11,000 יהודים במהלך שבע שנים מאז 1937 עד לשחרור עצורי המחנה, היה ביקור שתוכנן מטעמים הומאניים להתייחד עם זכרם של אלו ששהו במחנה והושמדו ובתוך כך – להעביר לעולם מסר חשוב שהשואה חייבת ללמד את העולם לקח, שבוכנוולד הוא עדות ממשית למה שאירע, וכדי להתריע אל מול מכחישי השואה.  ללמדם שהשואה אכן התרחשה שם ושהיא תיזכר לדיראון עולם בהיסטוריה של האנושות. ללמדנו שכל אומה חפצת עתיד חייבת ללמוד ולבקר במקומות שבהם צמח הרוע האנושי ולמנוע את הישנותו. להנציח את זכרם של אלו שנכחדו בידי מרצחים נאציים במלחמת העולם השנייה, כפי שכל בן אנוש היה עושה שם.

כך יש להבין גם את פנייתו של אלי ויזל לאובאמה, בבוכנוולד: "אתה התקווה האחרונה שיש לנו". לאמור, לא רק התקווה של יהדות העולם אלא תקוות העולם כולו המייחל למיגור הרשע. 

אנושי לגמרי.

 
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: