תהיות ותחזיות

 
יש מי שחושב שהחברה של המאה ה-21 נוטה לוותר על הפרטיות ולהיחשף בלי חשבון ובקלילות לגולשי הרשתות החברתיות. מה שנקרא "פרטיות וירטואלית" תהיה אכן וירטואלית במובן של לא קיימת, מדומיינת. עצם הדיבור על "הפרטיות שלכם" יעלה גיחוך בסביבה חברתית שוקקת חיים ברשת האינטרנט.
 
א. תהיות: נסו לשאול את הדור שגילו נע בין 22 ל-30 מתי בפעם האחרונה הרגישו שמישהו פולש לטריטוריה הפרטית שלהם ואז תבינו עד כמה הם מנותקים מהמחשבה המטרידה שמישהו מקבל מידע עליהם ועושה בו שימוש לצרכיו מבלי לבקש את הסכמתם.
 
בישראל מעטים עוסקים בדילמת הפרטיות באינטרנט. אחד המקרים שבהם הנושא נדון בפורום אקדמי, הן ברמה המופשטת-תיאורטית והן ברמה הפרקטית, היה כנס שנקרא כך – "דילמת הפרטיות ברשתות חברתיות", שארגן מרכז נטוויז'ן לחקר האינטרנט באוניברסיטת תל אביב.
הגדרת הנושא כ"דילמה" אומרת שישנם ניצנים של חששות באשר ליכולת של הפלטפורמות החברתיות באינטרנט לשמור על דיסקרטיות. ההרצאות כולן עסקו בשאלות של שליטה על השימוש שצד ג' עושה במידע אישי שמעלה המשתמש בפלטפורמות חברתיות, כגון פייסבוק, מקושרים, חבר'ה וכן הלאה.
 
ואז גיליתי שבארה"ב, שהיא מולדת הפייסבוק ושרבים מבין הסטודנטים האמריקאים פתחו זה מכבר ברשתות האלו כרטיס אישי עם פרופיל עשיר המספק מידע לכל דורש, נדונו בהרחבה ונבדקו מזוויות ראייה שונות התהיות שהועלו בשבוע שעבר במסגרת היוזמה של נטוויז'ן.
מחקרים רבים שנערכו מעבר לים מלמדים על כך שבני נוער נוטים לדלג על שלב ברירת המחדל כשהם פותחים כרטיס ברשת חברתית כמו פייסבוק. או שלחילופין אין הם מבינים כראוי שלחשיפה הנעשית מתוך קלות דעת יש מחיר – לדוגמא, כאשר מישהו ירצה להכיר את העבר שלך ויעלה במנוע חיפוש פרטים מהארכיון של פייסבוק.
בכל המחקרים עולה השאלה, האם ייתכן שכלל לא איכפת להם לשמור על דיסקרטיות ברשת?
 
גם הסטודנטים בישראל מציגים "פוקר פייס" ואינם מראים זכר של פאניקה באשר לתוצאות האפשריות של החוויה הרשתית חברתית החושפנית שלהם בפייסבוק. ואם דוחקים אותם לפינה ומציגים בפניהם שאלות מגמתיות בנושא הפרטיות בחיי היומיום שלהם, כגון, הייתם מוכנים לחשוף את תלוש השכר שלכם? האם הייתם נפגעים אילו ידעתם שהתיק הרפואי שלכם נחשף טוטאלית לעיני כל רופא שאליו אתם פונים? – רק אז הם מתחילים להתייחס לסוגייה גם אם ההתלהבות ממנה די שולית.
 
עדכונים לשנת 2008 – המשתמש ברשת חברתית באינטרנט שגילו נע בין 20 ו-30 ואפילו למעלה מכך, מאמץ כללי התנהגות שאחרים מכתיבים לו. גם לאחר פתיחת הכרטיס ברשת החברתית אינו נוטה ליזום בירור פשוט למשל, כיצד המידע שהוא מספק משמש למטרות שלא לשמן יעד אותו (ראו דה מרקר 14.1.2008).
 
ב. תחזיות: בכל זאת יש תחזיות לגבי הצפון לנו בעתיד הקרוב, והן מגלות לנו שהפרטיות לא תתמוסס לגמרי למרחב הציבורי. 
 
זאת על אף ששיקולים של דיסקרטיות אינם בראש מעייניהם של המשתמשים בארה"ב או בישראל. אצלם המחשבות על מה יכול לקרות בעוד שנה, חמש שנים או יותר, כשמישהו יערוך חיפוש ארכיוני הן מהם והלאה. יחד עם זאת, אפשר לגרום למשתמשים באופן יזום לחשוב על הנושא, על ידי הצגת השאלה באופן מפורש או לנהל מעקב אחר האפליקציות שמספקות הרשתות החברתיות וכיצד המשתמש מתייחס אליהן כשהוא מגלה שהן עשויות לספק מידע "לא מחמיא" על התנהלותו.
 
אחת החוקרות המזוהות עם תחום הרשת החברתית, ששמה הולך לפניה באקדמיה היא דנה בויד Dana Boyd. מחקר שלה שעומד להתפרסם בחודש הבא עוסק באפליקציה של NewsFeeds. בדיקה שלה העלתה שכעבור 24 שעות מאז שפייסבוק סיפקה למשתמשים שלה את האפליקציה, ואלו החלו לקבל אוטומטית עדכונים לגבי הפעילות האחרונה של כל מי שקשור אליהם ברשת, הם מחו בכל תוקף נגד הכלי הזה. האפליקציה הזו התסיסה את המשתמשים שסברו שהיא מהווה פגיעה בכללי המשחק ובתבנית הדינמיקה החברתית שנוצרה ברשת. כל עוד אתה צריך לפעול בצורה יזומה כדי להתחקות אחר פעילותו של חברך X מהרשת שלך ביממה האחרונה בנוגע למערכת היחסים שלו עם Y זה מקובל. אבל ברגע שאתה מקבל מידע באופן אוטומטי ובצורה גורפת, לגבי כל מי שקשור איתך ברשת, מערך היחסים עם שאר חברי הרשת משתנה. מכריחים אותך להיות "מציצן". הרי לא תדלג על עיון ב"רכילות" גם כאשר לא כל כך איכפ
ת לך לגבי X ויחסיו עם Y, משם שזהו חבר מאוד רחוק שלך.
 
אולי על כך מתבססת עוד תחזית שלפיה נהיה עדים בשנת 2008 לסחף לכיוון של יצירת רשתות פרטיות נפרדות לכל עניין ותחביב. לא ישלחו לנו הזמנה להצטרף לרשת חברתית. אנו נקים אותה ביוזמה משותפת עם בעלי עניין מבין מכרינו, בכדי להקל על ההתמצאות שלנו בתחום ולהגביר את יכולת שיתוף הפעולה שלנו.
רשתות אלו לא תהיינה כפופות לאפליקציות חדשות לבקרים, שאמורות לספק טריגר לרבים מהגולשים להתלהב ולפתח קשר תלותי ברשת. הן תהיינה מתוזמנות ובנויות על צרכים אמיתיים של חברים המכירים זה את זה מחוץ לרשת ורוצים לייעל את מערכות היחסים ביניהם כמו גם להעמיק את היכרותם עם תחום העניין או התחביב המשותף להם.
 
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • רון ינאי  On 16 בינואר 2008 at 2:25 am

    האם יכול להיות שמושג ה"פרטיות" בעידן זה ראוי לבחינה מפורטת יותר? האם ייתכן שהתפיסה של פרטיות "פומבית" שונה מזו של פרטיות אישית, כלומר שיש רמות שונות של פרטיות אותן מוכן אינדיווידואל לחשוף? האם יכול להיות שאנו נמצאים בעידן אקהביציוניסטי שבו הצגת פן "פרטי-פומבי" משמש כמסכה חברתית, כהסחה שמכסה על פן עמוק יותר של תחושת פרטיות? האם החברה החשופה למדיה ככלל עוברת תהליך של החצנה? אם נשווה את מושג הפרטיות שלנו לזה שלפני 50 שנה, נאמר, האם לא נמצא הבדלים מהותיים?

  • תרצה  On 17 בינואר 2008 at 2:59 pm

    אכן נושא הפרטיות ברשת הוא עדיין בתהליך של מחקר ובארה"ב המחקר מאוד מתקדם באשר לרשתות חברתיות מקוונות. לפי דנה בויד, שבעיני רבים נחשבת לאורים ולתומים של הרשת החברתית בכלל ופייסבוק בפרט, נורמות התנהגות של צעירים בפייסבוק מראות שהם מכירים בפרטיות מסוג ספציפי. הם אמנם לא משתמשים בברירות המחדל שהטכנולוגיה מציעה בעת פתיחת כרטיס אישי וכן הלאה. אבל הם כן חושבים שצריך מידה מסוימת של שליטה במידע המופץ ברשת. זהו סוג של פרטיות.

  • הכרויות  On 16 ביולי 2009 at 2:44 pm

    חשוב מאוד לשמור על דיסקרטיות ברשת

  • אלי  On 7 באוגוסט 2009 at 10:50 am

    זה תלוי בריזה אתר הכרויות אתם משתמשים
    http://www.netodating.com

  • מומו  On 10 בספטמבר 2009 at 10:15 pm

    היום בהחלט לא קל לשמור על פרטיות באתרי הכרויות ברשת

  • מיקי  On 19 בספטמבר 2009 at 6:14 pm

    אתרי הכרויות שווים
    http://www.gamdating.com
    http://www.gmxdating.com

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: