קריאת תגר למורים!

 
הייתה לי שיחה היום עם בני הבוגר.
 
בין היתר, הגענו גם לשביתות במערכת החינוך – "אמא, האם את שובתת?" התשובה: "לא, השביתה באוניברסיטאות כמעט ואינה מורגשת" השבתי.
 
ומה לגבי שביתת המורים? הוא שאל, "מה דעתך?"
 
השבתי: "מי שלא טוב לא, שיצא וילך לעבוד במשרה מלאה שמונה שעות לפחות כל יום ויזכה לשכר גבוה יותר".
 
"זה לא פתרון", השיב לי בני.
"מה יהיה, מי ילמד את התלמידים אם ילכו המורים לעבודות אחרות?"
 
השבתי :"אם ילכו לעבודות אחרות יבואו מורים יותר טובים" ובמחשבה שנייה, העזתי להביע את התזה שלי שכבר מזמן שוכבת אצלי במצב של תרדמה חלקית:
 
אז ככה – כתלמידה בבית ספר פרטי – הראלי בחיפה – שכר הלימוד הגבוה ששילמו הורי היה שווה כל גרוש. המורים נבחרו בקפידה, עמדו בכל קריטריון מקצועי שנדרש מהם על ידי הנהלה מצפונית ומקצועית, וגם זכו לקבל שכר לא רע, בהשוואה לעמיתיהם בבתי ספר ממלכתיים בישראל.
 
הסיפור הזה לימד אותי שכאשר מורה משתדל להיות מקצועי ומשפר את ביצועיו באופן רצוף ומתמיד, מסגל לעצמו אורח חיים של איש חינוך ומוכיח שהוא מסוגל להמשיך לעמוד בקריטריונים שמציבים לו הנהלה, ועד מורים, מפקח חיצוני והורים שמשלמים ממיטב כספם, יש לו הזכות המלאה לדרוש תמורה למאמציו ואז הוא גם מקבל אותה.
הישגי התלמידים שלו  מהווים כרטיס ביקור שאין עליו עוררין.
 
אצלנו שכחו זאת.
************************
 
מאוחר יותר בשעות הערב, ישבתי כהרגלי לגלוש באינטרנט, נכנסתי ל YNET כדי להתעדכן בשיעור עליית המדד החודשי, ואז קלטו עיני את הפוסט האחרון של סבר פלוצקר 15.11.2007
 
רבותי, הפתעתי הייתה רבה ביותר כאשר קראתי במו עיני בדיוק את מה שרבץ אצלי מאז תחילת שביתת המורים, אותו רעיון שיצא מפי לראשונה היום החוצה, בשיחה עם בני.
 
סבר פלוצקר מדווח על "הישג" – ארגון המורים הסכים לרפורמה… מורים יחויבו לעבוד יותר, להוכיח ביצועים (שיפור בממוצע הציונים של התלמידים) ולעמוד במבחן מול הנהלה, ועד מורים ומפקח, כדי להתקדם ולהשתכר יותר.
רק מה, אומר פלוצקר – חבל שזה לא קרה כאן – זה קרה היום בעיר ניו יורק……(אגב: כותרת הפוסט שלו היא "תלמדו מהרפורמה בחינוך בארה"ב").
 
חובה לקרוא את רשימתו ולהפיץ את הרעיון הלאה, עד שיפרוץ את המחסום הפסיכולוגי של ארגוני המורים הצועקים לשווא ומלינים על כך שאין להם מלים מרוב בושה על השכר הנמוך והמבזה שמקבל מורה בעל תואר ראשון ותעודת הוראה, ותק של 20 שנה ומה לא – 6,000 ₪ ברוטו!
 
סבר פלוצקר – אין כמוך, אני מקווה שרבים יקראו את רשימתך האחרונה ויבינו שלא השכר בעייתי כאן אלא השיטה –
 
רוצים יותר? הוכיחו לנו שהתלמידים שלכם אכן מקבלים ציונים גבוהים יותר ושההורים מרוצים. על מה אתם חושבים שמגיע לכם יותר, על הוותק? לא ולא – עליכם להיות ביצועיסטים ומייד!!!

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • איזי עירון  On 15 בנובמבר 2007 at 10:43 pm

    א' היא תלמידת כיתה ו' בבי"ס יסודי. היא חלשה בחשבון.כמוה יש עוד לפחות 4 תלמידים בכיתה.
    מכיון שרמת החשבון בבית הספר הייתה נמוכה , הגיע מורה מהחטיבה ומהכנה אקסטרנית לבגרות להרים את רמת החשבון בכיתה.הוא דורש הרבה, מעמיס שיעורי בית ומבחנים לרוב ובקרב התלמידים הבינוניים והחזקים התחושה היא שהוא אכן מצליח להעלות את הרמה.החלשים לא רק נשארים מאחור,הם איבדו את שביב הביטחון שעוד היה להם ביכולות של עצמם. אותם ב"ביצועים" לא סופרים שהרי הממוצע הכללי עלה. במבדק אולי עוד יציעו להם להיות "חולים" בשביל לא לקלקל את הממוצע הכללי,בהמשך יציעו להם ללכת לבית ספר ללקויי למידה.ככה עובדת השיטה שהמציאו באמריקה.ומובילים אותה כל אלה שהסולידריות החברתית היא צרוף מילים לא רלוונטי עבורם.

  • אבי  On 15 בנובמבר 2007 at 11:24 pm

    מעניין התוצאות של ארה"ב, עם בתי הספר הפרטיים והחוקים הקפיטליסטיים האלו, ב"מבחן פיזה" שבודק את רמת התלמידים ורמת בתי הספר היו נמוכים וגרועים. לעומת זאת, פינלנד, בה כל בתי הספר הם ציבוריים ושם האיגודים חזקים מאוד ורמת השכר אחידה הייתה הראשונה בעולם ולפי מבחן זה רמת בתי הספר בה היא הטובה בעולם.

  • עמרי  On 15 בנובמבר 2007 at 11:59 pm

    ככה זה כשמישהו אחר מרוויח מעט, הבעיה היא לא בשכר. ומי שידו משגת חינוך פרטי לא מבין מה רע בהפרטת החינוך.

    מי מבטיח לידך שאם נוריד את השכר (או בלשונך נדרוש מהמורים יותר) אזי יבואו מורים טובים יותר? ואולי נתחיל דוקא מרעיון מהפכני של השקעה גדולה יותר בחינוך ובמחנכות?

    אני לא יודע איזה איזה מיתוסים את חוקרת אבל כנראה שלא את האמריקאים, את אלה את מקבלת כחוקי הטבע ממש.

  • דרור  On 16 בנובמבר 2007 at 8:32 am

    אני עתודאי בעברי, כלומר הגעתי לצה"ל עם תואר ראשון במקצוע טכנולוגי מבוקש.
    חלק מהשירות שלי עסקתי בהוראה של מקצועות ריאליים.
    אהבתי את זה, הייתי טוב בזה והצלחתי לקדם תלמידים שקודם נחשבו לבעלי רמה נמוכה.

    את כל זה עשיתי בלי שום תעודה והכשרה רשמית בהוראה.

    כשהשתחררתי, היתה לי מחשבה לעסוק בהוראה, אבל אחרי 5 שניות גירשתי אותה ממוחי לנצח, בגלל השכר ואפשרויות הקידום.

    למה את חושבת שאם המורים ה"גרועים" יילכו, אני אשמח לבוא במקומם בשכר שלהם ?

    את באמת מאמינה שאני אעדיף את טובת הילדים שלך על הילדים שלי ?

    שכר המורים נמצא היום ברמה שאפילו מי שחושב לעבוד כמתחיל, לפני שיזכה "להראות הישגים" יודע שיוכל להרוויח יותר במקומות אחרים.

    גם בהי-טק, לא כולם "מראים הישגים" אבל מביאים הביתה משכורת בסיסית שאפשר לחיות ממנה.

    זה צריך להיות הבסיס, ומשם תתחילו לתת בונוסים למי שמראה הצטיינות, לאו דווקא עפ"י ממוצע הציונים, אלא אולי דווקא לפי צמצום סטיית התקן של החלשים.

  • תרצה  On 16 בנובמבר 2007 at 8:00 pm

    סולידריות חברתית? מורים ביצועיסטים זו איננה מילה גסה. זהו צו השעה בעידן כמו שלנו, שדורש מאיתנו להיות מיידיים בתגובותינו. החלשים תמיד סבלו ותמיד יסבלו. הם השכבה החלשה בחברה ובמהלך חייהם יהיו להם קשיים נוספים. אז דווקא במערכת החינוך צריך לרדת לרמה שלהם? או שהם חייבים לדעת שעליהם לעבוד הרבה יותר קשה מאחרים ואולי גם אז לא יצליחו… זו המציאות

  • תרצה  On 16 בנובמבר 2007 at 8:06 pm

    תלמידים בבי"ס תיכון, ויפרשו לפניך את תכנית העבודה המחייבת אותך ליעדים מוגדרים מראש תוך הבטחה בכתב בחוזה אישי שבתמורה תקבל סכום מוגדר כתוצאה מכך, גם אז תחשוב שזו תהיה טעות לבחור להיות מורה?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: