ילדי האינטרנט

פתרונות חברתיים בעולם וירטואלי
 
על מיזם הרשת החברתית שנקראת קלאב פנגווין אין אפשרות לעשות כסף מפרסומות. זה הוחלט על ידי מקימי האתר ויוזמי הרעיון, שלושתם קנדיים והחידוש לא הפחיד את דיסני ולא הרתיע אותם מלרכוש את קלאב פנגווין. אבל הם גובים את שלהם מדמי השימוש החודשיים שכלל אינם זולים.

ד"ר דן שרון, איש חינוך, במאמרו "ילדי האינטרנט" (ילדים, 2001) אומר כי לאופן שבו עובר המידע באינטרנט יש משום השפעה פסיכולוגית של שכנוע חבוי, כזה הקיים בכל פרסום, אך באינטרנט הוא מועשר ומועצם מטיבו של המצג ודרכי הפעלתו. המשמעות המגית של העלאת אינפורמציה בלחיצת כפתור המלווה במוסיקה, צבעים, צורות ועוד, עלולה להצטבר לגורם משכנע, בחזקת אמת שצריך להאמין ולציית לה. לדברי ד"ר שרון, ילדים פגיעים הרבה יותר ממבוגרים וזאת בהיעדר התפתחות של כשרים לראייה ביקורתית ומסננת.

לעומת זאת יש הטוענים שמבחינת בריאותם הנפשית של הילדים, הפורמט של קלאב פנגווין יכול להרגיע הרבה משפחות והורים לילדים קטנים ורכים. אלו סבורים שהגענו למנוחה ולנחלה.  והטענה שלהם תופסת מבחינתם גם כאשר בעליו של האתר הנוכחי הוא חברת דיסני. מבחינתה של חברת דיסני האתר רווחי, משום שהיא גובה דמי מנוי עבור שימושים מסויימים, בעוד שעל שימוש בדמות שמספק האתר, ללא שינויים ותוספות, אין החברה גובה מאומה. 

מה שבכל זאת מלבה את הביקורת כנגד עידוד ילדים למלא את זמנם הפנוי במשחקים, ככל שיהיו מגוונים וחינוכיים, היא העובדה שהכתיבה שלהם באתר ספציפי זה, הקלאב פנגווין, עוברת ליטוש וצנזורה ולכן קשה שם לפתח שיח ספונטני וקולח. אין ספק שבקלאב פנגווין יש הזדמנויות לפגוש חברים ולנהל חיי חברה עשירים ומהנים. הדמויות המצויירות – האווטארים -הם פנגווינים מכל סוג, צבע ומין, והחוויה החברתית היא ללא ספק חוויה חיובית ומתגמלת. אבל כאשר הפעילות הזו מושכת את תשומת הלב במידה ניכרת, כך טוענים המבקרים, ואין זמן וחשק להיכנס לבלוג (של אתר "טיפו", לדוגמא), אפשר לומר שהכישורים שמפתח קלאב הפנגווינים עשויים לכל היותר להשלים את מה שמעניק הביקור בטיפו.

ראיתי במו עיני את הבלוגים שנפתחו באתר טיפו, כל כך מקורי ומאוד יצירתי. קראתי שם את הבדיחות, המתכונים, הסיפורים ואת הגיגיהם של הילדים. במשפחות רבות פתחו לילדים הקטנים בלוג בטיפו, ואלו מצידם תרמו את מיטב הרעיונות למילוי התכנים לבלוג. 

במצב של תחרות על תשומת ליבו של הילד, ניתן למנות מספר סיבות לירידת קרנו של טיפו. ראשית, כשמציעים בשוק טכנולוגיה חדשה, ישנה תמיד נהירה למקום החדיש שבו ישנם שכלולים גראפיים שובי לב.לפחות בתחילה נראה החידוש קסום יותר. שנית, מיד עם הכניסה לקלאב פנגווין מתחילים הריגושים. הסיפוקים הם מיידיים, התגובות מגיעות בזמן אמת, השחקנים עדים להתפתחויות בלתי צפויות תוך פרק זמן קצר ביותר והצבעוניות תורמת את שלה לפנטזיה – המרכיב המרכזי במשיכה לקלאב.

מבחינתם של חוקרי האינטרנט והשפעותיו החברתיות יש להציב כאן תמרור אזהרה להורים. בעוד שהמבוגרים יודעים להבחין בין עולם המציאות ועולם הדמיון, והמעבר בין השניים קל להם יחסית, הרי שילדים נוטים בקלות לשקוע בפנטזיות של הרשת החברתית הווירטואלית, ואף לפתח ראייה מוטעית של המציאות. העובדה שהם פוגשים בזמן אמת חברים ברשת, ואינם חשופים לעולם השיווק והפרסומות – לפחות לא באופן גלוי וישיר – נקבעה על ידי יוצרי התוכנה המקוריים. אך עדיין קיים סיכון שאין להתעלם ממנו – והוא עולם הדימויים של הילדים. אלו שמשחקים ומשתתפים בפנטזיות ברשת, חיים את חייהם בבועה מבלי להבין זאת, והתפתחותם המנטלית עשוייה להיפגע.

אילו היינו אמורים להמליץ לילד במה לבחור, ומה עדיף על מה, הבלוג [בטיפו] או השיטוט ברשת החברתית הנפלאה, "קלאב פנגווין", היינו חייבים לחפש מידע וייעוץ. וזה כלל איננו פשוט.

לפי אנתרופולוגית ידועה , שרי טרקל, שבדקה התנהגות של משתתפים צעירים בעולמות וירטואליים מרובי משתתפים –  MUD – מאז סוף המאה הקודמת, אם יש לכם ילדים בבית, מוטב שלא תתלהבו יתר על המידה מאתר תמים לכאורה כגון קלאב פנגווין, וקחו לתשומת ליבכם את עניין הפנטזיות ועולם הדימויים המעוות שטרקל מזהירה מפניהם, יכול להיות שהיא צודקת.

קחו גם בחשבון את חכמת השוק, דהיינו, שעקב מתח הרווחים הגבוה, בפועל או בפוטנציה, של אתרים מסוג זה, הם רק ילכו וישתכללו. ובינתיים, נראה שלא שיקולים של בריאות הנפש ינחו בעתיד את העולם המסחרי בתחום חדש זה, אלא שיקולי רווח. 

קלאב פנגווין לא נולד במוחם הקודח של בעלי המאה, אך מרגע שהוא נמסר או נמכר לידיה של חברת דיסני, עתידו – כמו עתידם של אתרי רשתות חברתיות עתידיות המיועדות לילדים ופעוטות – תלוי בכוחות השוק עם כל ההשלכות שבדבר. 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מישהי  On 2 בספטמבר 2007 at 10:56 pm

    מעולם לא שמעתי על טיפו. את מציינת את האתר כמובן מאליו שילדים מכירים אותו.
    ילדיי (ואנחנו, ההורים) מבלים שעות באינטרנט.
    הם בגיל ההתבגרות כעת ובלוגים מעולם לא עניינו אותם. הם מדברים במסנג'ר עם בני הכיתה, מורידים שירים וסרטים ומשחקים און-ליין. הגדול לפעמים מציץ לחדשות.
    גם כשהיו ביסודי זה היה כך.

  • ח ל י  On 3 בספטמבר 2007 at 9:04 am

    האם את מכירה את עידית הראל – קפרטון?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Idit_Harel_Caperton

  • אילנה שקולניק  On 3 בספטמבר 2007 at 10:33 pm

    לקרא את הפוסט שלך, תרצה, מחזיר אותי למציאות. רק אתמול נדדתי ב"מנהרת הזמן" מאה ויותר שנים אחורה, עת ביקרתי בתערוכה "ילדות עברית" החדשה במוזיאון ראשון-לציון.(סקירה בבלוג שלי). מדהים המהפך הטכנולוגי שהעביר את הילדים ממשחקי גולות, קלאס, 3 מקלות , מחבואים,ודומיהם
    למשחקי אינטרנט מתוחכמים, בוגרים ולעיתים מסוכנים.מפליא עד כמה הורינו היו רגועים עת שיחקנו ברחוב. מקסימום חששו מבליעת גולה, מקפיצת כפיס עץ לעין, או ממכונית נדירה שהגיעה באקראי לשכונה…
    היו ימים…אילו מחקרים אנתרפולוגים היו אז??

  • תרצה  On 15 בספטמבר 2007 at 1:59 pm

    את התערוכה שאת מתארת כאן לא ראיתי אבל עיינתי בבלוג שלך – מאוד מפורט ומעשיר את הפוסט שכתבתי כאן. מודה לך מאוד.

Trackbacks

  • By משחק ילדים – תרתי משמע | הצלחה on 23 ביולי 2013 at 10:35 am

    […] לאחרונה את דעתי על משחק המחשב שנקרא קלאב פנגווין, היה לי ברור שחברת דיסני תדע איך לעשות כסף על גבם של […]

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: