לבורג יש את זה

 

אז אפשר להגיד עליו כל מה שרוצים, אלא שלי עדיין לא ברור על מה יצא הקצף?

 

עוד לפני שאשיב לשאלה על מה יצא הקצף רציתי להעיר, שמבחינת שלטון החוק בישראל איש אינו מנוע מלפרסם ספר כגון זה שבורג פרסם לאחרונה, משום שאין בו אלמנטים מפלילים שנובעים מחוק העונשין והסעיף הרלבנטי שבו העוסק בהסתה.

 

גם מבחינת ההלכה הפסוקה, אין מניעה שיצא מסמך כמו של בורג לאור. הרי את האמת יש ללבן ולעמת עם דעות אחרות. רק כך אפשר לחשוף שקרים, לפי התזה הידועה של השופט אגרנט בפס"ד קול העם נגד שר הפנים 1953 ואלאתיחאד נגד שר הפנים באותה שנה.

המבחן האמיתי של חופש הביטוי הוא כאשר משמיעים לציבור גם דעות לא נעימות ובלתי נסבלות מבחינת חלקו של הציבור שלעתים יכול להיות הרוב – נאמר בפס"ד אלו.

 

יחד עם זאת יש להיזהר ולא להיסחף בעניין פרסומים שכאלו. משום שבימינו בעלי המאה כגון התאגיד ידיעות תקשורת, מעוניינים למכור. לעתים הם עושים את מלאכתם פלסתר ובמקום באמת לתת למיעוט, שקולו לא מושמע מספיק בתקשורת, להתבטא, הם בוחרים אייטמים פרובוקטיביים מלכתחילה ובכך הם בעצם עושים שימוש מניפולטיבי במה שהיה אמור להיות הגנה על האמת.

 

כעת לשאלה העיקרית –

באמת על מה יצא הקצף? מה אומרים המגיבים והפובליציסטים למיניהם על פרשת הספר של בורג?

 

הספר המדובר ביותר בשבועיים האחרונים יצא בהוצאה מכובדת כמו ידיעות אחרונות.  במשך השבוע החולף נכתבו עליו ואודות מי שחיבר אותו ים של מאמרים וכתבות ואם נתייחס רק למה שאפשר למצוא בעיתונות הכתובה, מדובר בראיון אישי שהמחבר נתן לארי שביט, שלאחריו החלו זורמים מכתבי תגובה לעיתונות שפרסמה רק את חלקם. פורסמו גם שני מאמרים פובליציסטים, האחד מהם של פרופ' אבי שגיא ופרופ' ידידיה שטרן והשני של שחר אילן –

 

האם אלו אמרו עליו משהו רע באמת?

 

רבים קפצו על העגלה של הדעה הרווחת, שקבעה שדעותיו של בורג הן דעות אנטי שמיות, פוסט ציוניות להכעיס, דעותיו "מרגיזות" ועמדותיו "מזעזעות". חוששתני שמרבית המגיבים לספרו של בורג, לא רק הגיבו משום שעל דבר כזה אי אפשר לשתוק, הם גם ניצלו את האפשרות להשמיע דעותיהם ואולי גם ניצלו את הבמה כדי להיראות ולהישמע.

התוצאה הכללית היא ניסיון של תגובות הנגד להרגיע או ללבות את הרוחות בקרב הציבור בישראל שסערו בעקבות מסריו של בורג.

 

הסריקה שאני ערכתי על מבחר מהדעות שהופצו באחד העיתונים מצביעה על מכנה משותף לכולם –

אין איש מהם מותח ביקורת שלילית מבלי לתת לבורג קרדיט כלשהו. וזה ממצא חשוב ומעניין. אי אפשר להפליל את האיש מבלי להיכנס לעובי הקורה. וכשנכנסים לעובי הקורה ומשמיעים דעות הפוכות יש להתחשב בדעתם של תומכיו של בורג ולהתמתן. וכך יצא שמעז יוצא מתוק. ומבירא עמיקתא יצאו כולם לאיגרא רמה.

 

עיינתי בכל חומר שיכולתי להגיע אליו, ובכל אחד מהחומרים שהגיעו לידי חזרה אותה תופעה – מופתעים, כועסים ומאוכזבים, אבל מבינים שבמהותו, החומר ממנו קורץ בורג מאפשר לו לעורר דיון ציבורי שמישהו אחר (רמז לתקשורת המיינסטרימית ולאנשי אקדמיה) היה צריך לעורר ולטפל בו ולהציגו כסוגיה  מרכזית. היה צריך מזמן לעורר את הנושא ולדון בה בבימות ציבוריות שונות באופן מעמיק ביותר.

 

הפליאו בכתיבתם ידידה שטרן ואבי שגיא (שניהם פרופסורים מבר-אילן).

שני מלומדים אלו הם הבונוס שלנו, הקוראים. שכן, אילולי היה בורג מפרסם את ספרו לא היו אלו מעניקים לנו מכישורי הניתוח שלהם בשאלה ספציפית זו – מהי היהדות האידיאלית?

תוך כדי בחינת עמדותיו של בורג מלומדים אלו מפרטים בפני הקורא את עולמה של ההיסטוריה היהודית והישראלית גם יחד.

הם מתחילים בציטוט מתוך דבריו של האינטלקטואל היהודי ג'ורג' סטיינר, המעמיד את התזה "ששת אלפי שנים של תודעה עצמית הן מולדת", דהיינו אימוץ הרעיון של קוסמופוליטיות יהודית, שלפיה הגלות אינה הכרח טרגי אלא יעד אוטופי. אך אין הם מקבלים את התזה הזו.

הם מסיימים את הדיון במסקנה שאסור לבחור בין יהודיות לבין ישראליות. ולבורג הם מעבירים את המסר הברור שהמהלך שלו הוא מהלך מופרך. הצדקת הבחירה של הפרט בגלות אינה דבר חדש. שונה לגמרי הוא הניסיון להפוך את הגלות לבחירה יהודית אידיאלית.

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • נמרוד ברנע  On 18 ביוני 2007 at 1:16 am

    במסגרת הטקסט הנ"ל את טוענת שחלק מן המגיבים ניצלו את הבמה להגיב על מנת לפרוש את משנתם, ואת מתעכבת על פרופ' אבי שגיא וידידה צ' שטרן תוך כדי שאת מציינת: "שני מלומדים אלו הם הבונוס שלנו, הקוראים. שכן, אילולי היה בורג מפרסם את ספרו לא היו אלו מעניקים לנו מכישורי הניתוח שלהם בשאלה ספציפית זו – מהי היהדות האידיאלית?"
    הפיסקה הזאת מקורה בטעות הנובעת מחוסר ידע.
    פרופ' אבי שגיא עוסק שנים ארוכות בהגות בתחום יהדות וישראליות, בגבול ובמשותף בינהם. הוא אף עורך סידרת ספרים בשם "יהדות ישראלית" שיצאה תחילה בהוצאת הקיבוץ המאוחד וכעת מתפרסמת בהוצאת אחיאסף. יתרה על כך, שני המלומדים מפרסמים בקביעות ב"הארץ השבוע" ביום שישי מאמר מזה זמן ארוך תוך שהם פורשים את משנתם על הנושאים הללו.
    יכול להיות שחלק מן המגיבים אכן ניצלו את הבמה שניתנה להם עקב דבריו של בורג, אך בהחלט לא מדובר בשני הפרופסורים המכובדים.

    כמו כן ברצוני להעיר שאין לי באמת שום קרדיט לתת לבורג. בכל שנותיו בכנסת, כיו"ר הסוכנות היהודית לא"י, כיו"ר הכנסת וכאיש ציבור לא זכור לי ולא מקרה אחד שבו רשם הישג משמעותי אחד כפי שח"כ זהבה גלאון רשמה את החקיקה והפעילות הנרחבת בדבר איסור בסחר בבני-אדם או ח"כ רן כהן וחוק הדיור הציבורי המשמעותי שלו.

  • שפי  On 19 ביוני 2007 at 1:27 pm

    האם יש בכלל בארץ נושא ציבורי יותר מדובר? מתמיד? אלא שמיום ליום הסוגייה הזאת היא יותר מעשית-רלוונטית, הציונות התקרבה לנקודת האבסורד במידה כזאת שעוד רגע שעת האפס.
    בורג לא השתנה, גם בעניין זה הוא לא איש-רוח אלא פוליטיקאי, אחד שפותח את הפה רק על דברים שהם כבר על פני השטח. כמו שהפוליטיקאים לא דיברו על החיזבאלה כל זמן שלא היו חטיפות ויריות.

  • תרצה  On 21 ביוני 2007 at 3:07 pm

    מכירה היטב את משנתו של אבי שגיא וגם את מפעליו המשותפים עם ידידה שטרן. לא חשבתי לרגע שהם חיפשו במה וגילו אותה כשבורג התראיין ואמר מה שאמר לארי שביט. מה שכתבתי בעניינם התווסף לטקסט כמקרה יוצא דופן ולא חס וחלילה כניצול הבמה. זכינו לבונוס הזה בעקבות הראיון של בורג משום ששני החוקרים מתמקדים בסוגייה מסוימת ומקשרים אותה לבסוף למהלכיו של בורג על מנת להוכיח אותו ולא לאשר את ה"יהדות האידיאלית" מבית מדרשו.

  • תרצה  On 21 ביוני 2007 at 3:12 pm

    לוויכוחים או לחיפוש תשובות לשאלת הציונות המעיקה – מי מאיתנו קורא בעיתון, או שומע בטלוויזיה או בכל מקום אחר דיון על השאלות האלו? אשמח אם תפנה אותי לבימות שעליהן הסוגייה נדונה כיום? צודק בורג במאמר התגובה כשהוא אומר "קולות חנוקים" משמע, קולות שחנקו אותם, אין שיח ואין דיון

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: