איך נקרא לה?

איך נקרא לה?מלחמת לבנון השניה

את מי מעסיקה היום השאלה מהו הכינוי הראוי – מלחמת לבנון השנייה, או משהו כמו מלחמת הצפון…? את ועדת השרים לענייני שמות וסמלים שאלה זו מעסיקה, אך לא רק. אם קריקטורות הן תמונות השוות אלף מילים, בקריקטורה של דניאלה לונדון בהארץ היום (20.3.2007), יש מסר ברור – את הורי החיילים שנהרגו במלחמה ובני משפחות שנהרגו בחזית-העורף השאלה ממש מעסיקה. למרות שאת המתים לא ניתן יהיה להקים לתחייה, יש למשפחותיהם רצון לכבד את זכרם. זה שלממסד לוקח זמן להגיע למסקנה/הודאה רשמית שהייתה מלחמה ולא סתם "לחימה", זו פרשה בפני עצמה. גם לזה יש חשיבות לא מבוטלת. בנוסף לכך מתנהל קרב על התודעה. וכפי שאפשר לראות, בקריקטורה מתכופפים הוריו של חייל שנפל במלחמת לבנון השניה (ראו איך הקיצור מל"ה, יכול להיות גם ראשי תיבות שמציגות איכשהו את המילה מלחמה…) ומבשרים לו: "בטח תשמח לשמוע שנהרגת במלחמה ולא בלחימה."

אני מסתמכת על ידיעה בעיתון, שלפיה כעת זה רשמי: הייתה "מלחמה", אך עדיין לא נקבע שמה. אנו נמצאים כעת, כמה חודשים לאחריה, והממסד איננו מרפה. צריך למצא כינוי רשמי, סמל למלחמה. כל מי שמכיר את ההיסטוריה של המלחמות שעברה ישראל יודע שלאחר שהמלחמה נגמרת מתחיל הקרב על שמה.

התכוונתי לכתוב על כך עוד כשהחלו שמועות שמשפחות שכולות פנו אל עמיר פרץ ודרשו למצוא שם מתאים למלחמת לבנון השניה. היו גם נימוקים. באף מקום לא מצאתי ידיעה שמפרטת את הכינויים המוצעים מטעם המשפחות השכולות, הורי חיילים או בני משפחות של אלו שנהרגו בחזית-העורף.

ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים מחפשת רעיונות, זאת לאחר שאתמול כבר קבעה רשמית ש"אירועי הקיץ האחרון בגבול הצפון יכונו באופן רשמי "מלחמה". נכון לרגע זה נראה לי שהציבור אמר את שלו. בתודעה העממית נחרט השם מלחמת לבנון השנייה. פרופ' ליבאי עומד בראש ועדה מטעם שר הביטחון בנושא, ויחד עם נציגים ועדת השרים הם יחליטו על הכינוי הרשמי. להם יש הצעות: "מלחמת הצפון", "מלחמת מגן הצפון". מניין שאבו את הרעיונות האלו??? האם אפשר לנחש שמשפחות שכולות ואולי גם חיילי מילואים שמבקשים לשנות את השם הנפוץ – מלחמת לבנון השנייה – הציעו אלטרנטיבות אלו? לפחות אחד מהשמות המוצעים כאלטרנטיבה נראה ממסדי – מלחמת מגן הצפון. כינוי המשקף באופן ברור ביותר את האתוס הדפנסיבי. האתוס שנולד עוד במלחמת העצמאות וכיכב בשיח הציבורי ביתר שאת במלחמת לבנון הראשונה.

התנגדויות רשמיות לא חסרות. לכינוי מלחמת לבנון השנייה מתנגדים יועצים משפטיים. אלו הופיעו בפני הוועדה וטענו שבאופן רשמי הרי לא הייתה מלחמת לבנון הראשונה….!
בממסד עצמו, איתן כבל מצוטט כמי שתומך בכינוי, מלחמת לבנון השנייה כי "אי אפשר לגזור על הציבור גזירה שהוא לא יכול לעמוד בה". ייתכן שהוא מבין יותר מכל שאר בעלי התפקידים הציבוריים כמה מהר מתקבלים כינויים עממיים. ועד כמה הם אמיתיים מבחינת התחושות שהכינויים משדרים. תחושות העם הן אלו שמנצחות את הכרונולוגיה ההיסטורית. לכן הן זוכות לבסוף לקבל גושפנא – גם בקרב נציגים מן הממסד.

איתן כבל, אני איתך. בין תודעה לכרונולוגיה היסטורית, התודעה היא זו שתנצח. ראו מה עלה בגורל השם הרשמי למלחמת 1948. בן גוריון עמל קשות כדי להחדיר את השם "מלחמת הקוממיות" לתודעה הציבורית. הוא חיפש כינוי שמשתלב עם הכרונולוגיה הרשמית של המלחמה. מי מבינינו משתמש בכינוי זה? כל ילד יודע על "מלחמת העצמאות" או "מלחמת השחרור". (לא בדקתי – האם שמעון פרס משתמש  בכינוי מלחמת הקוממיות או מלחמת השחרור, העצמאות….)
ולקראת הפסח הבא עלינו לטובה – האם בבתי הספר ובגני הילדים מחפשים שמות נרדפים לחג – שמות רשמיים? לא. בעצם מלמדים את הילדים להבין שכינוי לחג/אירוע הוא סמל, ערך, ביטוי מוחשי וברור למשהו שרוצים לזכור, להנציח או לציין. חג החירות, על שום מה? על שום שבני ישראל יצאו מעבדות לחירות. חג האביב, על שום מה? על שום שהחג מציין תחילתה של עונה חדשה, האביב. וכן הלאה… חג המצות… וכמובן חג הפסח.

על אותו משקל ייאמר: מלחמת לבנון השנייה, על שום מה? עם שום שזאת הייתה מלחמה ולא סתם "לחימה". גם מלחמת לבנון הראשונה נחרטה בזיכרון העממי כמלחמה. איש אינו זוכר אותה כ"מבצע" צבאי ("שלום הגליל", של"ג)….

מועדים לשמחה וחג פסח/אביב/חירות/מצות שמח שיהיה לכולנו.

2 תגובות על ״איך נקרא לה?״

  1. זה השם שכבר נקלט בציבור וכל שם אחר ינבול לו בצנעה לסיפרי הזכרון בלבד. כבר היום אנחנו קוראים ל"מבצע שלום הגליל" מלחמת לבנון (הראשונה), כי יש הבדל בין כוונה לביצוע מבצע ובין הסתבכות והישארות 18 שנה בלבנון, כשבכל יום הצבא תוקף או נתקף. המציאות מנצחת כל ועדת שרים שהיא.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.