היכן המנה העיקרית?

מצאתם סקרי דעת קהל על רמת התמיכה הציבורית באולמרט מאז הסקר האחרון של ערוץ 10, שזכה לציטוט נרחב באתרי אינטרנט? ערוץ 10 – עורך סקר דעת הקהל – הפיץ ידיעה, שאילו היו נערכות הבחירות כעת (8.3), אולמרט היה זוכה לתמיכה של 3% מכלל הציבור בישראל!

מה קרה מאז הנאום האחרון שלו בועידת המפלגה? תזכורת – הנאום הועבר בשידור חי בכל ערוצי החדשות בערב יום ה' (15.3) ועדיין לא ידוע כיצד הציבור שהאזין לו וצפה בו עיכל את דבריו של אולמרט.

התקשורת שותקת משום מה. גם חיפוש באינטרנט מעלה חרס בידינו, אין דווחים ואין סקרים מאז ה-15 בחודש. אין ספק שאחרי הנאום אולמרט עצמו לא התפנק ולא ישב בחיבוק ידיים. הוא רץ לבדוק האם הסקרים מראים שחלה עלייה בתמיכת הציבור בו? או חס ושלום ירידה? אם כן, מהם השיקולים המסתתרים מאחורי שתיקת התקשורת?

הנאום היה מקבל ציון טוב ומעלה אילו היה מוגש כתרגיל בקורס לתקשורת פוליטית ו/או בקורס לרטוריקה. לאחר ששמעתי את הנאום חשתי שהמרכיב הרגשי, תנועות הגוף ואופן ההתבטאות של אולמרט כוונו לכלל הציבור, כולל קהל שאינו ביקורתי במיוחד. גם המעבר ההדרגתי של אולמרט מהבלטת המשפט "אני ראש ממשלה לא פופולרי" להדגשת "זה מקום העבודה שלי" עבד על הרגש. הסממנים הללו בהופעתו היו מאוד קליטים. יחד עם זאת, לכל אורך הנאום בלטה העובדה שההשקעה העיקרית של כותב הנאום, באשר הוא, הייתה בפניה מתאימה אל שכבות ה"אנשים החושבים", אל האוכלוסייה ששולטת ובקיאה בעיבוד מידע מורכב. מרבית המשפטים היו מורכבים וסגנון הדיבור התאפיין בשפה בינונית עד גבוהה. פרט לאותו קומץ הססמאות כולל "קלחת הרעלים", שעליהן חזר אולמרט ללא הרף, כמובן.

ובכל זאת, קשה לעכל את העובדה שעד היום אין הדים בתקשורת לגבי ההשפעה של הנאום על תמיכת הציבור.

אפשר לבדוק למי בעיקר היה הנאום מכוון. את מי אולמרט ממש השתוקק לשכנע שהוא ראש ממשלה ראוי.

בהחלט ייתכן שכותב הנאום כיוון אותו בעיקר לאוזניהם של באי ועידת מרכז מפלגת קדימה, משום שהם היו קהל היעד העיקרי לנאום. הציבור שצפה בו בבית היה יעד שולי. שכן, לאולמרט יש בעיות עם קהל הבית שלו. מערכת היחסים בינו לבין חבריו לסיעה די עכורה.

אמור מעתה, הנאום שודר בתקשורת לא כדי שהציבור יתרשם ויאמר את דברו. ומשום כך אין גם טעם לבדוק מה חושב הציבור כעת, לאחר הנאום, על אולמרט. צודקת התקשורת בכך שאת מירב הפרשנות היא ממקדת בתגובותיהם של חברי מפלגת קדימה.

יחד עם זאת, מתקשורת אחראית וחופשית אנו מצפים לתווך בין העם לבין נציגיו בכנסת, בעיקר בתקופה של חוסר יציבות במערכת הפוליטית. ודווקא במקרה זה בחרה התקשורת לשמש במה להתגוששות בין בעלי אינטרסים פוליטיים.

לא אטעה ולא אגזים אם אומר שפרט ליוזמה המבורכת של ערוץ 10 בעריכת סקר דעת קהל והפצת תוצאות הסקר ב 8.3 – וכל הכבוד לערוץ 10 על כך – כל היתר ששים לחשוף את המאבקים הפנימיים בקדימה ופרשנים ברדיו (רפי רשף למשל) ובטלוויזיה כבר משקללים את גובה התמיכה שעשוי לקבל היום כל מתמודד אחר לראשות הממשלה, באם יוקדמו הבחירות לכנסת.

תפקודה של התקשורת בתקופה מעורפלת שכזו מאוד מאכזבת.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ל. אמבין  On 10 במאי 2007 at 11:03 pm

    איני חולק עליך בנוגע לניתוחך את איכויותיו הכתובות של נאומו של אולמרט, אך אני עושה זאת בנוגע להמשך הערכתך אותו:
    ראשית, יש הבדל גדול בין יכולתו של כותב הנאומים של אולמרט לבין יכולו של אולמרט כנואם. האיש מסוגל להרוס כל נאום, כתוב או אחר.
    כל שפת גופו אומרת נכלוליות וניסיון להפיח חיים בגוף שהוא מת עבורו.
    שנית, אל לנו לשכח כי אולמרט נמצא במקום שבו – לדעתי האישית – עיקר דאגתו כיצד ייזכר בעיניה מאריכות הראות של ההיסטוריה: האם יהיה לנצח ראש הממשלה הגרוע בתולדות ישראל, ראש ממשלה ששמו שם דבר לכישלון ולשחיתות? אולמרט נושא עיניו להיסטוריה בשאתו נאום זה, ולכן הוא מכוון גבוהה, אל ההיסטוריונים הפוליטיים שישבו אל שולחן עבודתם וינתחו את ממשלתו עם התעתיק של הנאום. איני סבור שהעיתונות התעלמה מהנאום, וללא ספק אין בכוחו של נאום לאומה המשודר בטלוויזיה להפוך על פיה מערכת שלמה של סמנים של כישלון אשר נקשרו באולמרט בתודעת הציבור. למדיום הטלוויזיוני יש מעלות רבות מבחינת כותב הנאומים אך חסרון אחד יש לו: הוא מתקשה מאוד (אף כי אין הדבר בלתי אפשרי) ללטוות סביב הצופים את הקורים המחשמלים של נאום הנמסר לקהל הנוכח במקום המסירה. איני סבור שבחינה מדוקדקת יותר של נאום אולמרט על הקהל הרחב היתה מניבה תוצאות מפתיעות.

  • תרצה  On 6 ביוני 2007 at 5:36 pm

    הרשימה התפרסמה מייד אחר כך באתר של יואב יצחק NFC
    מה שאומר שצריך לעשות סדר ולדאוג לאיזון בין אלו שמוצאים הזדמנויות להעמיד אדם באור שלילי ושוכחים לבדוק מה עלה בגורלו לאחר הופעה שעשויה הייתה להעלות את יוקרתו

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: