"שנת הפנגווין"

לוח השנה הסיני מסומל על ידי בעלי חיים- יש להם "שנת קוף", "שנת כלב" ועוד. במערב, השימוש בבעלי חיים לצרכי פרסום היה תמיד להיט. מי אינו זוכר את הדלמטים שכיכבו בפרסומות של עולם האופנה [של בגדי ילדים ומבוגרים] וגם בחדרי המיטות והאמבטיה, וכן הלאה? כעת הגיע תורם של הפינגווינים. במובן מסויים שנת 2007 עומדת כבר בסימן הפנגווין ואנחנו נעשינו דומים לסינים ואף עלינו עליהם.

 

הכיצד, תשאלו אותי? 

פשוט מאוד. כשחברות פרסום גדולות מפיצות בשדרות מדיסון במנהטן שלטי חוצות גדולים ומוארים שבהן הן בוחרות לשלב דמויות של פנגווין כפי שעשו בקמפיין השיווקי של חברות כגון קוקה קולה ואחרות, כנראה שאנחנו צועדים לקראת הכתרת שנה זו כ"שנת הפנגווין".

דמותו של הפנגווין אהודה כבר שנים על המפרסמים. אבל לאחרונה, דמותה של החיה הקטנה זכתה לאהדה יתרה. באופן אינסטינקטיבי אפשר לקשור תופעה זו עם שלושה סרטים מוצלחים שבהם כיכב הפנגווין: "מדגסקר", "משפחת הקיסרים" ולאחרונה, "תזיזו ת'רגליים". בדיוק משום כך אין להתפלא על כושר המשיכה של הפנגווין.

רוצים דוגמאות? יש כאלו בשפע:
קחו למשל את "מועדון הפנגווין" המציע אתר אינטרנט לילדים. כדוגמא נוספת קחו את כיכובו מחדש של הפנגווין באתרים עסקיים, ועל גבי אריזות של חומרי ניקוי הנמכרים על ידי פרוקטר וגמבל. בתחום המשקאות הקלים הפכה דמותו של הפנגווין לכוכב שיווקי ממדרגה ראשונה, כשקוקה קולה החליטה שהוא ילהק בפרסומות שלה. גם כרטיסי הברכה מבית היוצר של חברת הולמרק הידועה נושאים, איך לא, את דמותו של הפנגווין. ויותר מכך, חברת הולמרק רתמה את דמות הפנגווין לקמפיין שיווקי ענק, ובמסגרתו מכרה קישוטים לעצי האשוח של חג המולד המבוססים על דמותו המרקדת של הפנגווין.
 
מה זה אומר עלינו, כצרכנים? מה יש בבעל החי הקטן הזה שאיתו אנו מזדהים, או אמורים להזדהות איתו לפי חישוביהם של המפרסמים?
 
לפי אחת התיאוריות, ההסבר לכך קשור בתזה של התחממות כדור הארץ, שאותה מוביל אל גור. אנו רוצים להבטיח לעצמנו שבעל חי אהוד זה לא ייכחד עם התחממות כדור הארץ…

בשנה שעברה יצא ספר על ניהול עסקי בשם "הקרחון שלנו נמס: שינויים והתחדשות במצבים אקטואליים". הספר שנכתב על ידי קוטר ורת'גבר מעוטר בדמויותיהם של הפנגווינים וכך גם הפרסומת המשווקת אותו.
 
עוד אפשרות להבין את התופעה היא לחשוב על דרך ההצגה של הפנגווין בפרסומות, דהיינו – הדינמיקה בין הפנגווין הבודד לבין להקה שלמה. איש מאיתנו אינו מעוניין לחשוב על עצמו כעוד פנגווין בתוך ים של פנגווינים. לפיכך, בניית סיפור על רעיון של פנגווין בודד שיוצא למסע עצמאי יכול להיות להיט. קחו לדוגמא את הפרסומת של קוקה קולה, שהציגה להקה הכוללת פנגווינים ודוב הקוטב. דב הקוטב הוא סמלה הותיק והמוכר של קוקה קולה. בתקופת החגים של סוף-השנה האזרחית הזו, הופצו פרסומות כאלו בהמוניהן. הקליפ החל בפלישה של גור דוב הקוטב לתחום המחייה של להקת פנגווינים. אלו לא יודעים איך להגיב ובסופו של דבר, אחד מהם צועד קדימה לקראת הגור ומגיש לו בקבוק קוקה-קולה. הסיפור מסתיים בתמונה שמראה כיצד הפנגווינים מצטרפים לגור ולהוריו הפוצחים בריקוד לצלילי שיר ידוע של הביץ' בויס.
 
החיבור בין הפנגווינים לבין דב הקוטב יוצר למעשה חיבור בין שתי תכונות מובהקות –דב הקוטב החברותי, והפנגווין התוסס והפטפטן. 
 
לשימוש בפנגווין לצרכי שיווק יש גם היסטוריה די עשירה.
ספרים בהוצאת פנגווין החלו להימכר כבר ב- 1926. לאחר מכן, שווקו סיגריות מסוג KOOL שנשאו את דמותו של ווילי הפנגווין.

 

מותג הסיגריות KOOL כיכב גם בסרטם של האחים מרקס בסוף שנות ה-40. הארפו, שנרדף באזור הטיימס סקוור, וטיפס ועלה על עמוד הנושא שלט מואר ומפרסם את סיגריות KOOL. פנגווינים כיכבו מאוחר יותר בסרטים מצויירים. למשל, צ'ילי ווילי. ווילי, דמותו של פנגווין, הוחייתה מחדש בתחילת שנות ה-90 עד שחברות הסיגריות החליטו להפסיק להשתמש בדמות זו במסע שווק הסיגריות.
 
אל תחום ההיי-טק חדרה דמות הפנגווין בסוף שנות ה-90, כאשר לינוקס – מערכת הפעלת מחשב על בסיס הקוד הפתוח – אימצה את הפנגווין כסמל.
 
היריעה קצרה מלהכיל את רשימת השימושים ההיסטוריים שנעשו בדמות הפנגווין לצרכי פרסומת. וזה מחזיר אותנו לסיפור שבו פתחתי את הרשימה, דהיינו, סרטי הפנגווינים ששברו קופות לאחרונה ובראשם "משפחת הקיסרים". כוונת המפיקים הייתה ליצור סרט דוקומנטרי ללא כל השלכות פרסומיות. אך הם הופתעו מההצלחה הקופתית המרשימה שסרט זה קצר ברחבי העולם. לאור ההצלחה, החלה החברה הגיאוגרפית הלאומית ליצר מוצרים המבוססים על הסרט שאותו היא, אגב, הפיקה יחד עם אולפני וורנר.
 
ועוד מידע מעניין, הסרט האחרון "תזיזו ת'רגליים" מלכתחילה הופק בידיעה שהמפרסמים יהיו מעוניינים לגייס קטעים ממנו לצורכיהם.
 
עדיין  לא מיצינו את ההנאה מצפייה בסרטים הנ"ל וכבר מודיעים לנו על סרט נוסף שבו מככב הפנגווין. מדובר בסרט אנימציה שייקרא באנגלית Surf’s Up – שעוסק ב"פנגווין גולש" ובמדריך שלו….
נחיה ונראה…. פנגווין גולש.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: