זה קרה השבוע

מה זה משנה אם "כנס הרצלייה" הוא דרך לעקוף את הדיון הפרלמנטרי?
שלי יחימוביץ' איננה מוקד תשומת הלב שלי כאן.
 
להלן שתי הערות ראשונות שלי על כנס הרצלייה
 
נישאו דברים ונדונו נושאים מגוונים בכנס הרצלייה (20.1.2006-24.1.2006). קשה בפוסט אחד להקיף את כולם. השגרה הכתיבה שבכנס זה ישאו דבריהם נציגים מהמערכת הפוליטית בישראל. התקשורת מתמקדת בעיקר בהם והדים ראשונים כבר הוצגו על ידי כתבים ופרשנים למיניהם. השגרה לא הכתיבה שבכנס זה יידונו נושאים כגון, יהדות כתרבות, שמעולם לא עלו בצורה מסודרת לדיון בפרלמנט שלנו (נקודה זו היא אחת התשובות שיש לי להעביר לשלי יחימוביץ') – להלן הערותיי-
(1)
דברי תואמים את דברי הפרשנות של עופר שלח מהמהדורה האלקטרונית של ידיעות YNET שאותם בוודאי כדאי מאוד לקרא. הוא מסכם את ההבדלים בין שלושת המועמדים – אולמרט, פרץ, ונתניהו בכישרון רב ובשפה שנונה.
הוא כותב למשל – "הדיון על גבולותיה העתידיים של ישראל גסס לאורך זמן ומת כבר מזמן, ורק הפוליטיקאים ממשיכים לתחזק אותו, כי אחרת ייאלצו להודות שאין בעצם על מה לריב. הוא מת כי אפילו מי שאינו מאמין לערבים כבר לא קונה את הטענה שביטחון ישראל תלוי בכיבוש, ומי שמאמין באידיאולוגיה של ארץ ישראל כולה לעם ישראל כבר יודע שהוא במיעוט קטן. הרוב, וזה היה סוג כוחו של אריאל שרון, רוצה שרק תימצא לו הדמות (רצוי גנרל עבר רב תהילה) שתמצא את התירוץ (רצוי המהום כלשהו על הסכנה הדמוגרפית), כדי שנוכל לצאת משם בלי להגיד שהפסדנו."
יכולתו של עופר שלח לסכם בפסקה אחת את תמצית ה"מהומה על לא כלום" שמתרחשת אצלנו, שהובילה לפירוק המערכת ולהקדמת הבחירות, ראוייה לשבח (ויסלחו לי אלו שחושבים שהויכוח הפרלמנטרי בין התנועות הוא מהותי יותר).
שלח הוציא עוד תפוח אדמה לוהט מתוך דברי המועמדים הראשיים בבחירות 2006 – מתוך דבריו של אולמרט הוא מוציא משפט "מעניין", לדעתו. אולמרט דיבר על הפלסטינים, ו"שבר את האקסיומה הישנה של 'משחק סכום אפס'" – כך שלח. והוא מסביר – במקום שאולמרט ימשיך בנוסחה לפיה אנחנו "מוותרים" והם "מקבלים" וליהפך, והרווח של כל צד הוא בהכרח הפסדו של השני, אומר אולמרט – "ביטחוננו ביטחונם, ויציבותנו יציבותם".
ושלח מסכם ובצדק, שבכך הציב אולמרט אותנו ואותם [הפלסטינים] באותו צד של המתרס – דבר ששרון לא היה עושה לעולם. (והערה חשובה של שלח אומרת – "אם הוא אולמרט באמת מאמין בכך, זה יכול להיות שינוי של ממש. העובדה שבחר לומר את הדברים האלה דווקא בכנס הרצלייה, רק מעידה כמה שמאלה הרחיק לדעתו ולדעת יועציו הציבור הישראלי בחמש השנים האחרונות").
(2)
את תשומת לבי משך מושב שהתקיים אתמול, יום שלישי, ובו דברו כמה אנשי רוח על "יהדות כתרבות בעידן הגלובליזציה".
זהו נושא שעד לרגע זה לא הונצח בכותרות מרעישות וצבעוניות בתקשורת.
ראוי לציון משפט אחד מתוך כל הבלהבלה של המושב הזה נאמר על ידי א.ב. יהושע
"מה הבעיה המוסרית במשחק הזהות הזה? – [כאשר נשאלת שאלת הזהות היהודית נוצר פתח להטלת ספק בזהות היהודי כיהודי וניתנת לגיטימציה להחלפת הזהות]. כאן מתחיל משחק מסוכן, כאשר יש שתי זהויות, יש סכנה שבשעת מצוקה, יבחר האדם בזהות הנוחה לו. כאשר חיילים בחברון יכו תושבים, היהודי ישיל את זהותו ויבחר זהות אחרת, אוניברסאלית, כאשר ייטב לו, יחזור ויזדהה כיהודי"…..
ועוד אחד שהוא המשפט החשוב בדיון של א.ב. יהושע הוא –
"כל מערכת החיים היא התרבות ומתוכה נוצרת התרבות. כאשר מדובר בישראל, מדברים על תרבות שעומדת בטוטאליות שלה. התקפה מצד הדתיים ואחר כך מצד הפוסט ציוניים היא זו שמקעקעת את התרבות כמשהו שלילי […] במדינה שלנו, היופי שבתרבות הוא שרק כאן אורתודוכס יישב עם איש מרצ וידונו ביחסים הומוסקסואליים. בארה"ב לעולם לא ייפגשו יהודי אדוק ויהודי רפורמי…."

 

 

סקירה קצרה של כנסי הרצליה שהחלו בשנת 2000 –
מתוך האתר – של כנס הרצליה
http://www.herzliyaconference.org/_Articles/Article.asp?CategoryID=100&ArticleID=439
תכנית הכנס ה-2
http://www.herzliyaconference.org/_Articles/Article.asp?ArticleID=138&CategoryID=103
תכנית הכנס ה-3 שנערך ב2002
http://www.herzliyaconference.org/_Articles/Article.asp?ArticleID=21&CategoryID=87
הכנס הרביעי – נערך בשנת 2003
http://www.herzliyaconference.org/_Articles/Article.asp?CategoryID=189&ArticleID=1190
נאומו של אריאל שרון
http://www.herzliyaconference.org/_Articles/Article.asp?ArticleID=1096&CategoryID=170
כנס הרצליה החמישי
http://www.herzliyaconference.org/_Articles/Article.asp?CategoryID=200&ArticleID=1410
נאומו של ראש הממשלה שרון
http://www.herzliyaconference.org/_Articles/Article.asp?ArticleID=1634&CategoryID=230
תכנית הכנס השישי
http://www.herzliyaconference.org/_Articles/Article.asp?CategoryID=258&ArticleID=1816

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: