הסיפור על מדונה – מאמא מדונה… מדונה הקדושה… (ואולי הקדישה…)?

האם מדונה תהדק את קשריה עם עולם הקבלה כך שבשלב הבא היא תיקרא "מאמא מדונה?"
 

מדונה קשובה ללימודי הקבלה
אומרים שהמציאות עולה על כל דימיון. האם מדונה, הלומדת קבלה היום, תהיה הבאה בתור ברשימת ה"קדושים" המודרניים אחרי באבא ברוך והרב איפרגן, "הרנטגן"?
 

תאריך לידה: 16.08.58
עיסוק: זמרת, שחקנית
נחשף לראשונה: עם הלהיט "everybody" שיצא בראשית שנות ה-80.
רזומה: הזמרת המצליחה ביותר בעולם מובילה בתחום ההופעות, הקליפים, הלהיטים והאלבומים שהובילו את המצעדים העולמיים ונמכרו במאות מיליוני עותקים.
עד כה הוציאה מדונה עשרה אלבומים שמכרו מיליוני העתקים בכל רחבי העולם, לוו בהופעות ובקליפים מושקעים בערוצי המוסיקה העולמיים. בנוסף הוציאה שלושה אוספים של מיטב להיטיה מכל הזמנים.
בצעירותה עסקה בדוגמנות ואחר כך פנתה לתחום המוזיקה. היא הוציאה את הספר "סקס" עם תמונות אירוטיות שלה ובקרוב תוציא ספר ילדים שכתבה.
היא שיחקה במספר סרטים, שרה בפסקולים וזכתה במקום השלישי בשנת 2002 בעשיית הון מהופעות ומכירת תקליטים.

מלבד הכותרות שבישרו על הגעתה של הגברת הנכבדה וקהל מעריציה לישראל, ערב ראש השנה, יש משהו מסקרן עד מיסטי בביקור זה. במשך ימי החג מנוקדת שפת ימה של תל אביב בדמויותיהם של "המקובלים"/מעריצי הקבלה ומדונה, הלבושים/ות בביגוד לבן-צחור וצמיד קלוע אדום, עשוי מצמר דק, מלופף על ידיהם. מי יודע? אולי עוד נכונו לנו התרחשויות מעניינות כשהפמליה (כ-2500 איש) תגיע ביוזמתו המתוקשרת ובסיועו של משרד התיירות, לקברות הצדיקים בגליל, צפת ומירון (כפי שידוע לי, בכמה נאגלות).
 
 איך מתיישב כל הדבר הזה עם העולם התוסס והמודרני   שאותו ייצגה מדונה עד היום?
מה הקשר בין עולם הקבלה לבין מדונה ופמלייתה?

              

מדונה בהופעה תוססת וסקסית

 
 
 
 
בהחלט ייתכן שמדונה זו תיקרא בעתיד הקרוב מאוד "מאמא מדונה" "מדונה הקדושה" ואפילו "הרבנית אסתר" (על משקל "הרבנית קוק", ואולי אף תזכה להידמות לה).
 
ולא בכדי אני מתייחסת לסיכוי שכזה.
אני מתבססת על מה שידוע לנו על תהליכי הכריזמטיזציה או המיתולוגיזציה של הבאבא סאלי והבאבא ברוך.
[אגב, ישנו סיפור מאלף שכתב לפני שנים רבות הסופר, חיים הזז, על דמות של יהודי מסכן מהעיר טבריה, בשם "מיישל" שזכה לכינוי "ר' מיישל יישל" – תגר במקצועו ובעליו  של חמור. מיישל, כך מספר הזז, גרם שלא במתכוון ושלא ביודעין לכך שחמורו ייחשב כ"צדיק" ו"קדוש" המחולל נסים. (ניתן להשיג את הסיפור במלואו בכתבי חיים הזז).]
 
מיתולוגיזציה בישראל המודרנית תועדה ונחקרה על ידי רבים, כולל אנוכי. [על תהליך המיתולוגיזציה של הבאבא סלי והבאבא ברוך אפשר לקרא במאמר שנכתב על ידי יורם בילו ואייל בן ארי בספר Modernity and Charisma in Contemporary Israel. .]
 
וכעת לעצם העניין
הבאבא סאלי, או בשמו הרשמי, רבי ישראל אבו חצירא, היה חכם וגדול בתורה; שמו הלך לפניו בדרומה של מרוקו. הוא עלה ארצה בשנות ה-50 ועם מותו, ב-1984, הפך מקום קבורתו בנתיבות לאתר עלייה לרגל בסדר גודל לאומי. ההילולה השנתית על קברו מושכת אליה מאמינים רבים, שמספרם נופל אך במעט מאלו הפוקדים את קברי הצדיקים בימי ההילולה השנתיים במיירון. איך הפך הבאבא סאלי ל"צדיק" בישראל של שנות ה-80?
 
לא היה כאן תהליך ממסדי מכוון, מעין קנוניזציה, כפי שמתרחש למשל בעולם הקתולי. אך עובדה היא שהבאבא סאלי הורם מעם והפך לאישיות שהונצחה בפנתיאון של ה"קדושים" בישראל המודרנית. מעמדו המקודש אינו נופל בהרבה ממעמדם של הרבנים הכריזמטיים, רבי שמעון בר יוחאי ורבי מאיר בעל הנס. רחובות ובתי כנסת רבים נקראים על שמם. תמונותיהם תלויות בבתיהם של רבים בישראל, ומונצחות גם על גבי חפצים כגון ספרים, לוחות שנה, מחזיקי מפתחות, וכן הלאה.
 
המקרה של הבאבא ברוך קצת שונה. בעוד שהבאבא סאלי נחשב לצדיק בעודו בחיים, יורשו ובנו, הרב ברוך (באבא ברוך), ניהל סגנון חיים תוסס. הוא חי שנים רבות בפריז, מנותק מהמורשת המרוקאית של אביו. בשנות ה-60 הצטרף הרב ברוך לאביו בישראל וניסה את כוחו בפוליטיקה.
הוא הצליח להיבחר לתפקיד של סגן ראש עיריית אשקלון, ואז האשימו אותו בשוחד ובשחיתות. הוא נשפט ונגזר דינו לשבת בכלא – לאחר חמש שנים, שוחרר בגין התנהגות טובה בכלא.
עם שחרורו מהכלא הצטרף אל אביו, הבאבא סאלי, וישב צמוד אליו, כסגנו, במשך שלושת חודשי חייו האחרונים של האב.
למרות הסטיגמה ששחקה מאוד את דימויו הציבורי של הרב ברוך ולמרות בעיות אחרות במשפחת אבו חצירה, הצליח הרב ברוך להשיג מעמד דומה לזה של אביו ואף להיכנס לנעליו. הוא נטל לידיו חזקה על ביתו של אביו, הבאבא סאלי, וקבר אותו בבית הקברות בנתיבות.
תוך זמן קצר הצליח ברוך אבו חצירא לנצל את רשת הקשרים הבלתי פורמליים שיצר אביו עם גורמים רבים בישראל וגם בחו"ל. ברוך אבו חצירא הקים ארגון שמיסד את דמותו המקודשת של הבאבא סאלי. חסידיו וכל קהל המאמינים בבאבא סאלי המשיכו להזרים תרומות נדיבות לארגון שנוסד על ידי הבן, ברוך אבו חצירה. הוא השתמש בכספים כדי להקנות לקברו של הבאבא סאלי חזות מהודרת שגם תתאים לקבל את פניהם של אלפי העולים לרגל. ההשקעה בבנייה מורגשת גם סביב הבית שבו חי הבאבא סאלי.
 
ברוך אבו חצירא נתפס כקדוש וקיבל את הכינוי "באבא ברוך". למרות שהבאבא ברוך נהנה ממוניטין נמוך יחסית לאביו, הייתה לו הצלחה יתרה בניהול ואף בשליטה על חוגים נרחבים מקרב יהודי מרוקו. הבאבא ברוך התקבל כאחד מבניה המכובדים של יהדות מרוקו וכאחד מגדולי התורה לבית משפחת אבו חצירא. הוא נחשב ליורשו הלגיטימי של אביו, הבאבא סאלי.
 
כיצד קרה הדבר? איך אדם בעל רקע מפוקפק, כמו זה של ברוך אבו חצירא, עולה ל"גדולות"?
 
בכל תהליך של מיתולוגיזציה היסוד  הדומיננטי הוא הסיפור המתקבל כ"אמיתי". אירועים אותנטיים היסטוריים לחוד, והסיפור הידוע והמקובל לחוד. בדרך כלל כשנתקלים בנרטיב, בסיפור המעשה הפולקלוריסטי המקובל והידוע, מוצאים בו גרעין של עובדות אמיתיות שניתן להוכיחן.
תהליך המיתולוגיזציה נמשך זמן רב, נחוצה השתנות של
זיכרון הקולקטיבי. אולם, כשהתהליך הטרנספורמטיבי מהיר מאוד נוצרת האישיות הכריזמטית.
 
סביב הבאבא סאלי נרקמו אגדות, ובעיקר – נעשה שימוש בקלטות שמע הנושאות את דרשותיו.
מספרים שהבאבא סאלי "נוצר" כ"כריזמה סינתטית" בניצוחו המניפולטיבי של בנו, ברוך, מיד לאחר מותו של האב. הודפסו אלבומים שתעדו את סגנון חייו הסגפני של ה"צדיק". כל אירוע בחייו של הבאבא סאלי תואר במונחים מיסטיים. לכל משפט שאמר ייחסו השלכות מיתיות. נעשו השוואות בינו לבין משה רבינו, רבי שמעון בר יוחאי ואפילו בינו לבין הבעל שם טוב, מי שהקים במאה ה-18 את התנועה החסידית. מה שסייע לדימויים אלו היה הבסיס העובדתי. הבאבא סאלי היה ידוע כ"קבליסט", מאפיין המעיד על התערות טוטלית במיסטיקה היהודית. לבאבא סאלי היה גם אילן יוחסין מאוד מרשים שסיפק חומר גלם לדימויו כקדוש.
 
באבא ברוך חייב היה לעמול קשה כדי לזכות בתואר של בעל דמות כריזמטית כזו. יהיה מי שיטען שעמדה לו "זכות האבות" של הבאבא סאלי. שהרי בניהם של יוצאי מרוקו שומרים זכות אבות לצאצאים. אבל במקרה שלנו, לא רק זכות אבות עמדה לבאבא ברוך לעזר.
הבאבא ברוך פעל ועמל קשות יומם ולילה כדי ליצור לעצמו דימוי של אישיות כריזמטית.
 
אם נבחן את המקרה נווכח שניתן להאיץ תהליכים של כריזמטיזציה.
פעילותו המחושבת של הבאבא ברוך היא החלק החשוב ביותר בבניית העצמי-הכריזמטי שלו. [ואפשר אולי להקיש מכך גם על ניסיונו האפשרי של כל סלבריטי לזכות בדימוי כריזמטי ולהגיע למעמד של "קדוש". ]
כיצד פעל הבאבא ברוך? הוא פרסם ברבים את פרטי ריצוי עונשו בבית הכלא, כהוכחה ועדות לכך שהוא ראוי ליחס חיובי. הוא הודה באשמה, התנצל אינספור פעמים ותיאר בפרטי פרטים מה עבר עליו בתקופת ישיבתו בכלא.
גם קלינטון השיב לעצמו את ההילה שהייתה לו, כאשר הודה לבסוף כי אכן היה לו קשר מיני עם מוניקה לוינסקי. מאז החרטה שהביע, וההשפלה ש"הרגיש" עקב הודאתו הפומבית, דימויו של הנשיא לשעבר, ביל קלינטון, רק הלך והשתפר. האוטוביוגרפיה שפרסם לאחרונה והפרטים האינטימיים שעל דיוקם העובדתי והרגשי טרח טרחה יתרה, סייעו לו, באורח פרדוכסלי, להגביר את האהדה שהעולם המערבי חש כלפיו עד היום.
 
כלומר – סגנון חיים פרוע, הגובל בשערוריה ולעתים בעבריינות, עשוי לסייע בידי מי שיודע לעשות זאת. באורח פרדוכסלי יכול בימינו כל הולל להפוך לבאבא סאלי, למאמא מדונה, ולחילופין ל"רבנית אסתר" משום שישנן עובדות בעברו שעליהן הוא יכול ל"הביע חרטה" – התערות בעולם הקבליסטי המיסטי היהודי בודאי אינה מזיקה. 
 

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • כרמית  On 18 בספטמבר 2004 at 10:48 pm

    כדי להפוך למאמא מדונה היא תצטרך להפוך למנהיגות קבלית, וחסידים שהולכים אחריה (בגלל הקבלה, לא בגלל המוזיקה). כרגע נראה שהיא לא מעמידה את עצמה באור הזרקורים הספציפי הזה ומשתדלת שהעניין יהיה פרטי.

  • כרמית (מהרהרת)  On 18 בספטמבר 2004 at 11:18 pm

    במחשבה שניה, אני חושבת שאני טועה. ואת צודקת. תהליך מיתולוגיזציה של מדונה לאו דווקא יצריך ממנה לעשות משהו מנהיגותי.

  • שי  On 18 בספטמבר 2004 at 11:24 pm

    מה צרות העין הזו ואיפה הכבוד. מגיעה לארץ דמות מפתח עולמית כדי לעסוק בנושאים הקרובים אליה, בפרטיות!!! ובדרך היא תורמת תירותית למדינה שמשום מה אף אחד לא רוצה לדרוך בשעריה. מה לה ולכל הספקולציות האלו ואחרות?! מה לה ולהקבלה הבוטה שערכת במאמרך. מדונה עוסקת בקבלה זה שמונה שנים רצופות בהתמדה, אין ספק שהיא זוכה לתארים רבים במסגרת עיסוקיה הרוחנים. אני כמו רבים אחרים מעריך רבות את תרומותיה למרכז הקבלה בלוס אנג'לס ואת תרומותיה למוסדות יהדות ברחבי העולם. זכותו של אדם להתפתח רוחנית אחרי שנים של בלבול מתודי.
    המאמר שלך מוסגר ככל שיהיה אינה משקף הלך רוח תרבותי נאור.

  • סֵג  On 26 בספטמבר 2004 at 9:03 pm

    לפי התנועות שלה במוזיקה עד היום, נראה שהיא עושה מהלכים מחושבים כדי להשאר באיזשהי עמדת כוח. הצורה הלא טיבעית שבה היא עברה מתדמית אחת לאחרת, והוציאה אלבומים (בעזרתם הנדיבה של המוזיקאים הכי טובים בתעשיה) שהשוני בינהם הוא לא רגיל, גורם לי לחשוב שהיא יותר אשת עסקים ומנהיגה מסוג כלשהו מאשר אומנית ואשת רוח.
    מצד שני, אני לא מקבל את הרושם שהעיניין שלה בקבלה הוא חלק מתוכנית על. אם כן, כנראה שהקלפים ישחקו לטובתה —
    חוץ מהקטע של החוטא שחזר בתשובה, יש לה כסף רב, והשפעה רבה על הרבה אנשים.
    אפשרי, אם אנחנו כבר היפוטתיים כ"כ, שהכסף וההשפעה שלה יעשו את הפיכתה לקדושה לקשה יותר.

  • עמוס  On 1 באוקטובר 2004 at 2:58 pm

    אם להוסיף נופך רציני לתגובות אזי אומר בקצרה שהמחשבה שמדונה מתקרבת ליהדות שגויה ביסודה. מדונה נוצרית אדוקה כך הייתה וכך היא כיום, היא נדבקה בתאולוגיה הנוצרית שיש בה אלמנטים די קרובים למחשבה הקבלית ולכן פיתחה את תחום התענינותה לכוון זה. ענין הקדושים נטועה עמוק במחשבה התאולוגית הנוצרית ובמידת מה בקבלה גם כן.

  • כרמל  On 8 באוקטובר 2004 at 1:27 pm

    אם מיורשה לי, למדונה יש סיכוי רב יותר להפוך למקובלת גדולה מאשר לכל מני בנים-של באבות, אין זכות אבות אוטומאטית בנושא של קבלה כי זה מסלול התפתחות אישי, וכל פולחן הבאבות הזה לא ממש תואם את רוח הפילוסופיה הקבלית ואפילו יכול להקרא עבודה זרה בשפת ספר הזוהר.
    נשמתו משיח או נשמת מקובל הגיוני שתבוא ממקום נמוך ותעבור התנסויות בהפקרות ורוע, יש יסוד קבלי שמזהה אור גדול ועוצמתי יותר שבא מנשמות שעשו כך את דרכן ומשם נובע הכבוד הגדול שניתן לבעל תשובה על פני צדיקים. כל מקרה דורש בדיקה לגופו אבל מקובל גדול שהיה צדיק תמים וסגפן כל ימיו, תקוע באיזהשהוא מקום שגם ואולי דווקא מדונה יכולה לעבור אותו.

  • אמילי  On 28 בדצמבר 2005 at 8:36 am

    איכככככככככככ…מדונה הזו הזמרת ה=כ=י מגעילההה שישש..!!
    לא אמרתי שהיא לא יפה [ועוד לגילהה..]
    אבל היא פשוט מגעילהה..!!
    בקליפ החדש שלה, hung up, יש לכם מושג איך היא הגעילה אותי?!
    היא לבשה בגד גוףף צמוד צמוד וכשהיא זזה ראו לה חצי מה*** שלה..זה היה דוחה!! ואני לא מגזימהה..!!
    היא גם לא יודעת להתאים צבעים [בקליפ הזה]
    היא לבשה בגד גוף ורוד, וחגורה סגולה עם פייטים סגולים איככככככככככ…
    והאישה הזו פשוט ג=ב=ר..יש לה שריריםם !!

    קיצר זה מה שרציתי להגיד..!!
    ואם פעם מדונה תקרא את זה אז..:
    מדונה, את פשוט הכי מכל העולם הזה שפשוט מ=ג=ע=י=ל אותי ברמותת..!!

    טוב בייו'ש..

    מי שרוצה לשמור על קשר=> 342109173

  • עדן  On 11 בנובמבר 2006 at 3:29 am

    חמודה,תרגעי בבקשה אני בטוחה שרמת האינטליגנציה שלך היא אפסית.
    מדוע נדמה לך שמדונה תקרא את מה שכתבת פה או שבכלל תייחס לך חשיבות הרי את נקודה פיצית מתוך מיליוני אדם.בתור מישהי שמבינה במוסיקה בניגוד אלייך ובכיאוגרפיה הקליפים של מדונה מרשימים ומקסימים כל צופה שרואה אותם נדהם מחדש מיכולותיה המדהימים בתור זמרת מוכשרת ומשובחת רקדנית מקצועית ויפייפיה אמיתית,בקיצור שילוב מנצח של יופי חכמה והמון כישרון מה שסביר להניח שלך אין שום דבר ממה שציינתי הרגע..מדונה היא מלכה ותמיד תשאר מיותרת קנאה שכזו מאיזה פשוטת עם כמוך אז באמת מקווה שתתחילי להעריך אנשים ולא לחפש פגמים כי הפגם היחידי זאת את!!!!מדונה את מלכה!!!!!!!!!!

%d בלוגרים אהבו את זה: